میگرن

میگرن یک سردرد اپیزودیک شایع با شیوع حدود ۱۸ درصد در زنان و ۶ درصد در مردان می باشد. سردرد میگرنی دارای ماهیت عود کننده و شدت متوسط تا شدید است که اغلب چند ساعت تا چندین روز طول کشیده و به طور متوسط یک تا دو بار در ماه تکرار می گردد. در ۹۰ درصد موارد اولین حمله ی بیماری در سنین قبل از ۴۰ سالگی رخ می دهد و در ۹۰ درصد موارد سابقه فامیلی بیماری در بستگان بیمار (بویژه بستگان درجه اول) وجود دارد.

انواع میگرن

عوامل برانگیزاننده ی سردرد در این بیماری عبارتند از:

1. برخی وازودیلاتورها شامل الكل، هیستامین (موجود در برخی از شراب ها) و نیترات سدیم (فراورده های گوشتی دودی)، نیفیدیپین و تئوفیلین
  2. برخی از وازوكانستریکتورها شامل کافئین، آمین های سمپاتومیمتیک (مثل تیرامین موجود در برخی انواع پنیر)، فنیل اتیل آمین (موجود در شکلات های تلخ)
  3. برخی داروها مثل داروهای ضد بارداری خوراکی و ایندومتاسین
  4. افزودنی های غذایی مثل نیتریت سدیم، منوسدیم گلوتامات و آسپارتام
  5. انواع خاصی از نوشیدنی ها و یا خوشبوکننده ها که بیمار بر ایجاد حملات سردرد پس از تماس با آن ها واقف است.
  6. در برخی موارد ارتباط عود حملات سردرد با سیکل ماهیانه مشاهده می گردد .
  7. استرس و اختلالات خواب نیز در برخی موارد سبب بروز حملات میگرن می گردند.

علائم متداول در حملات شایع میگرن عبارتند از:

سردرد غالبأ یکطرفه است ولی الزامأ حملات محدود به یک سمت نمی باشد و در حمله بعدی می تواند سمت دیگر سر را درگیر نماید. سردرد ضرباندار بوده و ممکن است همراه با فتوفوبی (ترس از نور)، فنوفوبی (ترس از صدا) باشد. سردرد میگرنی با فرکانس متوسط ۵/۱ حمله در ماه تکرار می گردد. حملات سردرد در شروع خود یکطرفه هستند و اغلب در ناحیه سوپرااوربیتال متمرکز می شود اما ممکن است به سمت مقابل هم منتقل گردد و حتی گاهی تمام سر را درگیر نماید.

سردرد در بیشتر موارد همراه با بی اشتهایی، و در برخی موارد همراه با تهوع و استفراغ است. گاهی قبل از ایجاد حملات سردرد، “اورا” بصورت علائم بینایی، حسی یا گفتاری (یا سایر علائم) بروز می کند که دال بر اختلالات موضعی نیمکره ها و یا ساقه مغز است. “اورا” تنها در ۱۵-۲۰ درصد بیماران میگرنی ایجاد می گردد و در این بیماران نیز، در تمام حملات سردرد، او را ایجاد نمی گردد. انواع اورا به ترتیب شیوع عبارتند از: اوراهای بینایی، حسی، گرفتاری (Languag) و اوراهای حرکتی.

شایع ترین شکل اورا، تیکوپسی (Teichopsia) است که بصورت قوس نورانی سوسو زننده سفید یا رنگارنگی است که به تدریج بزرگتر می گردد و در برخی اوقات حرکت زیگزاگ دارد. اوراهای حسی می توانند بصورت پارستزی یا بی حسی در لب، صورت یا اندامهای فوقانی یا تحتانی باشند و یا سایر پترن های درگیری سیستم حسی را به خود اختصاص دهند. پس از اورای حسی، شایع ترین شد (language) آن است که می تواند بصورت آفازی خفیف و گذرا، آلکسی (عدم توانایی در خواندن کلمات) و یا آگرافی (عدم توانایی در نوشتن) باشد. اوراهای حرکتی (موتور) اخیرا در طبقه دیگری (مانند میگرن همی پلژیک) قرار داده شده اند.

معمولا اوراها حدود پنج دقیقه تا نیم ساعت طول کشیده و پس از آن سردرد ایجاد می گردد . البته در برخی مواقع سردرد قبل از خاتمه اورا ایجاد می گردد و بیمار همزمان اورا و سردرد را تجربه می کند .

در حدود ۶۰ درصد بیماران ساعت ها قبل از حملات سردرد، فاز پرودرومال وجود دارد که شامل تغییرات خلق یا انرژی (يوفوری یا افسردگی)، خمیازه های زیاد و یا تغییرات اشتها است .

حین حمله بیماران تمایل دارند که در یک اتاق تاریک و خلوت به استراحت بپردازند و در بیشتر پس از یک استراحت چند ساعته، سردرد بهبود می یابد.

سایر علائم و نشانه هایی که ممکن است حین حملات سردرد مشاهده گردند عبارتند از: تاری دید، سنکوپ، تاکی کاردی، آریتمی، علائم اتونوم، رنگ پریدگی صورت و دست و پا.

دکتر ناصر مهربان متخصص مغز و اعصاب، عضلات و ستون فقرات با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ناصر مهربان مراجعه کنید .

• میگرن بازیگر

میگرن بازیلر نوعی از میگرن است که در خردسالی و یا نوجوانی شروع می شود و در جنس مذکر و مؤنث شیوع یکسان دارد. با اورا همراه است که این اورا حدود ۴۵-۱۰ دقیقه طول کشیده و مشابه با اوراهای میگرن کلاسیک است و بیشتر به فرم تيکوپسی، تاری دید و یا کوری گذرا می باشد. علائم بینایی دوطرفه هستند. گاهی بی حسی و یا احساس گزگز و یا کشیدگی در لب ها، دست و پا پاها به صورت دوطرفه رخ می دهد. در میگرن بازیگر، آتاکسی راه رفتن، سرگیجه، دیزارتری و تینیتوس (وزوز گوش) نیز ممکن است رخ دهد. در موارد نادری تشنج نیز در سیر بیماری رخ می دهد.

در صورت درگیری سیستم رتیکولر ساقه مغز، اختلال هوشیاری بویژه در بیماران جوان اتفاق می افتد که این کاهش هوشیاری معمولا پس از او را ایجاد می شود و در حد خواب آلودگی است.

با بهبود هوشیاری، سردرد شدید ضرباندار در ناحیه اکسیپیتال ایجاد می گردد که در برخی موارد به تمام برطرف می گردد. سر منتشر می شود. گاهی سردرد همراه با استفراغ طولانی مدت است. پس از خوابیدن معمولا سردرد بیمار به عمل می آید.

در این نوع میگرن جهت رد علل پاتولوژیک و اطمینان بخشی به بیمار اقداماتی همچون MRI و EEG به عمل می آید .

با افزایش بلوغ سیستم عصبی، حملات آن کاهش یافته و تبدیل به “میگرن بدون اورا” می گردد. درمان خاصی جهت حملات آن در رفرنسها ذکر نگردیده است.

• میگرن افتالموپلژیک

شکل بسیار ناشایع میگرن، با شروع در کودکی است. هر حمله میگرن با یک سردرد یکطرفه اوربیتال یا رترواوربیتال شروع شده و اغلب با استفراغ همراه است و به مدت یک تا ۴ روز طول می کشد. در مرحله ی درد و یا پس از کاهش آن، ابتدا پتوز یکطرفه (در همان سمت سردرد) رخ داده و پس از چند ساعت فلج کامل عصب III (عصب اکلوموتور) ایجاد می گردد که با گشادی مردمک همان چشم و عدم توانایی در حرکت چشم به داخل و بالا همراه است، در طی این مرحله ممکن است فلج اعصاب ۴ و ۶ مغزی نیز رخ دهد.

عوارض نورولوژیک هر حمله ممکن است ساعتها تا ماهها به طول بیانجامد. MRI مغزی، ضخیم شدن و جذب ماده ی کنتراست را در عصب ۳، حين خروج آن از مغز میانی نشان می دهد. در صورت مکرر نبودن حملات، پروگنوز خوبی دارد و احتمال بهبود آن وجود دارد.

• میگرن همی پلژیک

حملات میگرن به همراه همی پارزی (ضعف اندامهای نیمه بدن) و یا همی پلژیک (فلج اندامهای نیمه بدن) می تواند به صورت فامیلیال و یا اسپورادیک رخ دهد. این حملات در واقع اورای موتور (حرکتی) میگرن می باشد. اما تفاوت آن با سایر اوراها، مدت طولانی آن است که حتی پس از ایجاد سردرد از بین نمی رود و گاهی تا هفته ها پس از حمله، همی پارزی همچنان بهبود نیافته است. البته بجز در بیمارانی که ضعف بسیار شدید نیمه بدن دارند و نیز در آنهایی که در CT اسکن و MRI ناحیه انفارکت نشان داده شده است، در اغلب موارد بهبود کامل ضعف رخ خواهد داد.

• اورای میگرنی بدون سردرد (میگرن آسفالژیک)

اغلب در بیمارانی رخ می دهد که سابقه میگرن با اورا را داشته اند اما با گذشت زمان حمله سردرد به دنبال اورا رخ نمی دهد و اورا به تنهایی اتفاق می افتد. اخذ شرح حال صحیح از بیمار و پی بردن به سابقه میگرن با اورا در گذشته و نیز وجود اوراهای تیپیک میگرن (مانند اسکوتوم های لرزان و یا حرکت زیگزاگی آنها) در حال حاضر، می تواند راهگشای تشخیصی این نوع میگرن باشد.

درمان میگرن

درمان به علت شدت و ناتوان سازی بیمار در تمامی حملات توصیه می گردد.

درمان پیشگیرانه تنها در مواقعی توصیه می گردد که شدت سردرد در حملات بسیار زیاد بوده و با فرکانس آن بیش از ۳ تا ۴ حمله در ماه باشد.

هدف از درمان حملات سردرد، بهبود کامل سردرد و سمپتوم های همراه آن در ساعات اولیه شروع سردرد است.

نحوه تجویز دارو به زمان درمان و شدت سردرد بستگی دارد زیرا: با افزایش شدت سردرد تخلیه معده مختل گردیده و سبب تاخیر در جذب داروهای خوراکی می گردد .

موثر بودن درمان، به سرعت ایجاد سطح خونی موثر دارو در زمان لازم با توجه به شدت سردرد بستگی دارد . باید داشت که در میگرن با اورا، حین ایجاد اورا درمان دارویی باید سریعا آغاز گردد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه نمایید .