انواع کمردرد

کمر درد شایع ترین علت ناتوانی در افراد کمتر از ۴۵ سال و دومین علت مراجعه ی بیماران به پزشک متخصص مغز و اعصاب می باشد. به طوری که ۸۰% افراد بزرگسال حداقل یک مرتبه، آن را تجربه می نمایند. کمر درد در واقع یک بیماری واحد نیست، بلکه نشانه ای از یک یا چند بیماری دیگر است.

• لذا برخورد با آن نباید سطحی و صرفا علامتی باشد و باید به دنبال اتیولوژی اصلی صورت پذیرد.
  • البته اغلب کمر دردها (۸۰ – ۷۰%) خوش خیم هستند و در عرض کمتر از ۶ هفته به طور نسبی یا کامل بهبود می یابند.
علائم انواع کمردرد

ساختمان های حساس به درد در ستون فقرات

عبارتد از:

پریوست مهره، دورا، مفاصل فاست، قسمت فیبری دیسک بین مهره ای، وریدهای اپیدورال و لیگامان طولی خلفی (هسته مرکزی دیسک NP به خودی خود حساس به درد نیست). بیماری هر کدام از عناصر فوق می تواند بدون وارد کردن فشار بر روی ریشه عصبی، ایجاد کمر درد کند. مهره های گردن و کمر بیشترین پتانسیل حرکت و در نتیجه بیشترین احتمال صدمه را دارند.

دکتر ناصر مهربان متخصص مغز و اعصاب، عضلات و ستون فقرات با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند.

جهت مشاوره با متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵ تماس بگیرید.
آدرس
اینستاگرام دکتر ناصر مهربان

شناخت انواع کمردرد

ابتدا باید درد بیمار را درک کنیم و به دنبال علت اصلی درد، یعنی بیماری های زمینه ای جدی تری مانند: رادیکولوپاتی، شکستگی استخوانی، تومور، عفونت و دردهای ارجاعی از عناصر احشایی باشیم.

1. درد موضعی

کشیدگی عناصر حساس به درد (از طریق کمپرسیون یا تحریک گیرنده های حسی) باعث ایجاد این نوع درد می شود و محل آن به قسمت آسیب دیده کمری نزدیک است.

1. دردهای ارجاعی به کمر

در واقع این درد مربوط به احشاء شکم و لگن است. گاها از منطقه ای دورتر از کمر به آن منتقل می شود.

معمولا توصیف آن به صورت درد اولیه شکمی یا لگنی همراه با کمر درد است. ولی ممکن است تنها شکایت بیمار، کمردرد باشد.

این گونه دردها معمولا به وضعیت ستون مهره ارتباطی ندارند و با خم و راست شدن، ایستادن و نشستن تغییر عمده ای نمی کنند.

انواع کمردرد

1. درد اندام با منشاء ستون فقرات (درد رادیکولر)

به علت آسیب ریشه اعصاب نخاعی است و در ناحیه باسن و اندام تحتانی احساس می شود. درد رادیکولر مربوط به ریشه های فوقانی کمری تمایل به انتشار به کشاله یا قدام ران ها دارند و درد از قسمت تحتانی کمری تمایل به ارجاع به باسن، خلف ران یاحتی به ساق یا خود پا دارد.

مسیر درد رادیکولر همان محدوده آناتومیک مربوط به ریشه نخاعی آسیب دیده است. این درد با سرفه، عطسه، انقباض ارادی عضلات شکمی (مانند برداشتن اجسا سنگین یا زور زدن در دستشویی) و یا حتی در وضعیت هایی که باعث کشیدگی اعصاب یا ریشه های عصبی می شوند (مانند بالا آوردن پا در حالت SUPINE) ممکن است با اسپاسم عضلات اطراف ستون مهره ها همراه باشد که این اسپاسم سبب درد در بیمار می شود و حتی ممکن است شخص وضعیت غیرطبیعی پیدا کند و به یک سمت منحرف شود.

تشخیص کمردرد

در هر بیمار با شکایت کمردرد، ضروری است که به معاینه شکم و رکتوم نیز توجه کامل کرد، چرا که با لمس شکم ممکن است دردهای ارجاعی از احشاء را (مثلا ناشی از پانکراتیت یا آنوریسم آئورت شکمی) شناسایی نماییم.

• در حالت عادی مهره های سرویکال ولومبار، قوس به جلو و مهره های پشتی حالت قوز دارند و ما در معاینه باید به تغییر هرکدام از این قوس ها توجه کنیم.
  • اگر منشاء درد قسمت استخوانی ستون فقرات است، لمس یا دق آن ناحیه دردناک خواهد بود. در اسپاسم عضلات پارااسپینال، خم شدن به جلو محدود می شود.
  • درد ناشی از مفصل ران می تواند مقلد بیماری ستون فقرات کمری باشد. این درد را می توان با مانور پاتریک مجددا ایجاد کرد. در این مانور در حالی که زانو و مفصل ران در وضعیت فلکسیون هستند، مفصل ران را به داخل و خارج می چرخانیم. همچنین اگر با ضربه کف دست به پاشنه ی پا (وقتی پا در حالت اکستانسیون قرار دارد) درد ایجاد شود، باید به بیماری مفصل ران فکر کرد.
  • وقتی که بالا بردن یک پا باعث ایجاد درد در پا یا باسن، سمت مقابل شود؛ می گوییم تست لارک متقاطع مثبت است. تست لارک متقاطع در فتق دیسک، نسبت به نوع معمول، اختصاصی تر است ولی حساسیت کمتری دارد. همیشه آسیب ریشه در همان سمتی است که تست درد ایجاد می شود.

سایر مقالات ارائه شده:

درمان انواع کمردرد