بهترین متخصص صرع کسی نیست جز…

بهترین متخصص صرع

آیا تا به حال کسی را دیده اید که جلو چشمتان تشنج کند؟ به چه علتی به دنبال بهترین متخصص صرع می گردید؟

حتی تصور این اتفاق تلخ و هراس آور است. اغلب افرادی که با این صحنه مواجه می شوند دستپاچه شده و نمی دانند که باید چه عکس العملی نشان دهند.

اگر شما خواننده این مقاله، خود تجربه تشنج را داشته باشید، می دانید که این عارضه می تواند به میزان قابل ملاحظه ای روابط اجتماعی و بین فردی شما را تحت تاثیر قرار دهد. حالت روحی که پس از تشنج برای افراد ایجاد می شود حسی توامان با شرم و خجالت است.

غالب افراد صرع و تشنج را به عنوان یک پدیده واحد می شناسند، این باور اشتباه موجب شده تمامی تشنج ها را صرع بنامند. باید توجه داشته باشید که تشنج تنها نشانه ای شایع از بیماری صرع است و خود بیماری صرع قلمداد نمی شود.

در ادامه این مقاله به بررسی پیرامون بیماری صرع و همچنین نشانه ها و چگونگی درمان آن می پردازیم:

صرع چیست؟

صرع نوعی بیماری عصبی مرکزی است که در آن فعالیت سلول های مغز دچار اختلال می شود. از این رو فرد مبتلا به صرع، تشنج را تجربه می کند که خود علائمی نظیر عدم هوشیاری و احساسات نا متعارف را در پی دارد.

علت بیماری صرع

گرچه برای بروز این بیماری علت مشخصی شناخته نشده است، اما فاکتورهایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد می توان علت احتمالی این بیماری دانست:

ژنتیک

می توان برخی از انواع صرع را با علت ژنتیک توجیه کرد. به این منظور محققین تاثیر ۵۰۰ ژن در ایجاد صرع را مشخص کرده اند که دارا بودن این ژن در افراد می تواند آن ها را مستعد ابتلا به صرع کند.

ضربه و آسیب به سر

افرادی که بر اثر ایجاد سانحه به سرشان ضربه وارد می شود به احتمال بالاتری به صرع مبتلا خواهند شد. البته که هر سانحه ای را نمی توان علت بیماری صرع دانست.

بیماری مغزی

سکته مغزی و همچنین تومورهای مغز نیز می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری صرع کند.

بیماری های عفونی

از جمله بیماری هایی که مرتبط به مغز بوده، بیماری ناشی از عفونت مننژیت، ایدز و آنسفالیت هستند که ابتلا به هر یک شانس ابتلا به بیماری صرع را در افراد چند برابر می کند.

اختلالات مادرزادی

زمانی که مادر باردار باشد عواملی نظیر عفونت، تغذیه نامناسب و کاهش اکسیژن از علت ابتلا به بیماری صرع در نوزاد خواهد شد که البته می تواند فلج مغزی را نیز در پی داشته باشد.

کاموریبد بیماری صرع با دیگر بیماری ها

گاها این امکان وجود دارد که برخی اختلالات مانند اوتیسم، نوروفیبروماتوزو و توبروس اسکلروز به عنوان بیماری زمینه ای موجب بروز صرع در بیماران شوند.

علائم صرع

علائم بیماری صرع از فردی به فرد دیگر متفاوت است برای مثال یک فرد مبتلا به صرع در حالت تشنج می تواند دچار تنود عضلانی و پرش ناگهانی و بی اداره اندام شود، این در صورتی است که در فردی دیگر علامت تشنج با خیره شدن همراه است.

همانطور که اشاره شد تنها با تجربه یک تشنج نمی توان برای این بیماران تشخیص بیماری صرع را داد، لذا برای تشخیص قطعی بیماری صرع حداقل دو صرع غیر تحریک شده الزامی است.

گاها افرادی که دچار تشنج های خفیف می شوند، حتی با عدم ابتلا به صرع می بایست برای درمان اقدام کرده و از درمان های گیاهی و یا حتی جراحی بهره مند شوند . چراکه این گونه صرع ها می تواند فعالیت های روزمره این افراد نظیر رانندگی کردن را با خطر همراه کند.

از نشانه های صرع می توان موارد زیر را نام برد:

• صحبت کردن منقطع و بریده بریده
  • تنود عضلانی و پرش اندام هایی مانند دست و پا
  • عدم هوشیاری
  • ابتلا به برخی علائم اختلال روانی
  • گیج شدن

این علائم می تواند در افراد مبتلا به صرع متفاوت باشد، اما زمانی که فرد به این بیماری مبتلا می شود در هر بار که تشنج را تجربه می کند علائم یکسان خواهد بود.

انواع صرع

محققین بر اساس آغاز تحریکات بیماری صرع، تشنج حاصل از این بیماری را به دو نوع تقسیم می کنند:

• صرع کانونی
  • صرع منتشر
  • صرع کانونی

این نوع صرع  به علت اختلال در ناحیه مشخصی از مغز ایجاد می شود که این تشنج را تشنج کانونی و یا نسبی می نامند. تشنج کانونی خود به دو قسم تقسیم می شود. تشنج های کانونی ساده و تشنج های کانونی Dyscognitive یا غیر آگاهانه

در تنشج های کانونی ساده فرد هوشیاری خود را از دست نمی دهد، اما این امکان وجود دارد که در شناخت تصویر، احساس و مزه ها دچار اختلال شود.

در تنشج های کانونی غیر آگاهانه نیز بیمار هوشیاری و آگاهی خود را از دست داده که می تواند فراموشی دوره ای را برای فرد ایجاد کند. در این نوع تشنج حرکات فرد عجیب و غریب بوده به طوری که رفتارهایی مانند راه رفتن هاب دورانی، جویدن و چرخاندن دست ها را از خود نشان می دهد.

صرع عمومی

اگر صرع تمامی نواحی مغز را در برگیرد و یا از یک نقطه شروع شده و به دیگر نواحی انتشار یابد آن را صرع عمومی یا منتشر می نامید.

این نوع صرع نیز خود دارای ۶ زیر مجموعه است که به صورت فهرست وار به آن اشاره خواهیم کرد:

• تشنج غائب
  • تشنج تونیک
  • تشنج کلونیک
  • تشنج میوکلونیک
  • تشنج آتونیک
  • تشنج تونیک –کلونیک

حملات بیماری صرع چه خطراتی در پی خواهد داشت؟

حملات تشنجی صرع می تواند عوارضی را برای بیماران به وجود آورد که در ادامه به آن می پردازیم:

• احتمال شکستی در صورت افتادن از ارتفاع
  • خفگی در صورت تشنج در آب
  • ایجاد سانحه به علت عدم کنترل بر حرکات غیر ارادی
  • به وجود آمدن نقایص جنینی در صورت ابتلای مادر به صرع
  • اختلالت روانی ناشی از تاثیرات ذهنی از ابتلا به صرع
  • مرگ های ناگهانی
دکتر ناصر مهربان

درمان بیماری صرع

متخصصین خط اول درمان بیماری صرع را تجویز دارو می دانند و اگر بیماری بهبود نیافت از جراحی برای درمان استفاده می کنند.

• دارو درمانی

دارو هایی که برای بیماری صرع تجویز می شود، اغلب تسکین دهنده و کاهش دهنده تشنج ها است. از این به داروهای صرع داروهای ضد تشنج نیز می گویند.

اگر با مصرف این دارو ها فرد به مدت طولانی تشنج را تجربه نکند، می تواند با نظر متخصص خود مصرف دارو ها را متوقف کند.

استفاده از این دارو ها و تهیه آن ها  برای درمان صرع در کودکان گاها والدین را با چالش مواجه می کند. به همین دلیل متخصصین سعی دارند با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد مصرف این داروها را تجویز کنند.

عوارضی که با مصرف دارو های ضد تشنج در کمین بیماران است:

• احساس سرگیجه
  • احساس خستگی
  • اختلال در هماهنگی حرکت بدن
  • اختلالات حافظه
  • اختلالات گفتاری

در صورتی که بیمار با دارو درمانی بهبود نیافت، گزینه بعدی برای درمان جراحی است:

متخصص مغز و اعصاب خوب، ابتدا با معاینه دقیق مغز بیمار میزان و نواحی درگیر صرع را مشخص کرده و در صورت جزئی بودن آسیب این ناحیه اقدام به جراحی می کند. چراکه اگر این جراحی توسط متخصصین بی تجربه صورت گیرد، ممکن است بیماران را با اختلالات گفتاری، حرکتی، بینایی و شنوایی مواجه کند.

در صورتی که ناحیه آسیب دیده درست در مراکز گفتار و حرکات باشد، جراحی طی هوشیاری صورت می گیرد تا جراح از هوشیار و سلامت بودن بیمار اطمینان یابد.

با این حال عوارض ناشی از جراحی را می توان در این دانست که برخی افراد طی جراحی مغز تغییرات عمده در تفکر را تجربه می کنند. لذا توجه به این نکته ضروری است که اگر مبتلا به این بیماری هستید اولین قدم برای درمان را، پیدا کردن بهترین متخصص مغز و اعصاب بدانید تا دچار عوارض ناشی از جراحی نشوید.

“با تشکر از حسن توجه شما بزرگواران”

دکتر ناصر مهربان، متخصص مغز و اعصاب در تهران، از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های عصبی-روانی کودکان و بزرگسالان استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵
لازم به ذکر است با مراجعه به صفحه اینستاگرام دکتر ناصر مهربان می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

سه × 4 =