بیماری کره چیست و چه عللی دارد

کره، حرکات نامنظم و کوتاه مدت است که در صورت، دهان، زبان، اندام یا تنه رخ می دهد و انجام آن از اراده فرد خارج است.

زمان ایجاد حرکات کره ای قابل پیش بینی نمی باشد و مدت آن نیز متغییر است اما برخلاف میوکلونوس که اغلب تنها یک عضله را درگیر می کند و کسری از ثانیه طول می کشد، حرکات کره ای دارای مدت طولانی تر بوده و یک یا چند اندام را درگیر می کنند. معمولا سرعت حرکات، بسیار بیشتر از دیستونی است و بر خلاف دیستونی، کره با انقباضات درد ناک عضله همراه نیست.

بیماری کره

اصطلاح آتتوز که در اغلب موارد باکره به کار برده می شود (کره آتتوزیس) بیشتر معرف حرکات پیچشی انتهایی اندام مانند نواختن پیانو می باشد که اغلب در اتیلوژی و طرز برخورد با آن، همانند کره است. بیماران دچار کره در ابتدا از ماهیت حرکات خود نا آگاهند و در برخی موارد، خانواده بیمار نیز آن را به عنوان فرآیندی نرمال تصور می کنند.

بیمار اغلب با شکایت ناهماهنگی و انجام ناشیانه حرکات مراجعه می کنند،اما در موارد شدید بیمار از پرش یا انقباضات سریع اندام و تنه نام می برد.در برخی اشکال کره مانند دیسکنزی تاخیری ناشی از اثرات دارویی بیمار در بسیاری موارد از حرکات کره ای شکل شدید دهان و زبان بی خبر می باشد. در برخی موارد مانند بیماری هانتینگتون، وجود سابقه فامیلی، اختلال حرکات چشم و اختلال تکلم می تواند در تشخیص بیماری کمک کننده باشد.

گاهی به علت حرکات اندام، تغذیه بیمار دچار اختلال می گردد و در برخی موارد مانند نوروآکانتوسیتوزیس به علت همراهی دیستونی اورولینگوال شدید، زبان بیمار مرتبا غذا را به خارج از دهان هدایت می کند و اختلال تغذیه ای شدید ایجاد می کند.حرکات کره ای پاب ویژه در بیماری هانتینگتون می تواند سبب افتادن بیمار گردد.

در بررسی بیمار دچار کره، شناخت اتیولوژی های بیماری بسیار مهم است. اخذ شرح حال کامل شامل سن شروع بیماری، فرکانس و شدت حرکات، شرح حال خانوادگی و شرح حال مصرف داروها بسیار مهم است.

بیماری هانتینگتون

مثلا در افتراق بین کره ارثی خوش خیم و بیماری هانتینگتون، در اولی کره از خردسالی شروع و پیشرفت آهسته ای دارد و اختلال شناختی مختصری ایجاد می گردد در حالی که در بیماری هانتینگتون، در صورت شروع بیماری در کودکی، علائم پارکینسونی به همراه تغیرات شدید شناختی نیز ایجاد گردیده و پیشرفت بیماری سریع است. الگوی عود- بهبود در بیماری می تواند دال بر وجود اتیلوژی های دارویی، لوپوسی و تب روماتیسمی باشد.

شرح حال اخیر از عفونت استرپتوکوکی گلو و عوارض اسکلتی یا قلبی در تشخیص کره سیدنهام اهمیت دارد. گاهی کره حین بارداری (کره گراویداروم) یا مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی ایجاد می گردد. در زنان ایجاد کره حین بارداری یا شرح حال سقط جنین می تواند دال بر وجود SLE باشد. وجود کره در یک سمت بدن می تواند نشان دهنده ضایعه در بازال گانگلیای سمت مقابل باشد. شرح حال خانوادگی بویژه در بیماری هانتینگتون که یک بیماری ارثی اتوزومال غالب است بسیار کمک کننده است.

معاینه نیز در بیماران حایز اهمیت است. طیف حرکات کره ای کاملا گسترده است و میتواند به صورت حرکات سریع اندام ها، تنه و کام زبان، دهان و یا بالا – پایین بردن ابروها بروز نماید. یک تفاوت اساسی آن باتیک، ناگهانی بودن آن وعدم آگاهی بیمار بر زمان ایجاد علائم است در حالی که در تیک، بیمار تمایلی درونی به ایجاد حرکات دارد و حتی تا مدتی می تواند این حرکات را کنترل نماید.

علی رغم عدم وجود آتاکسی، حین راه رفتن فاصله پاهای بیمار از هم زیاد است گاهی راه رفتن بیمار بصورت زیگزاک و متمایل شدن به طرفین است. اختلالات تنفسی به ویژه در دیسکنزی تاخیری و بیماری های هانتینگتون شایع است.وجود علائم همراه مانند دیستونی می تواند دال بر بیماری هایی مانند هانتینگتون با شروع جوانی،نوروآکانتوسیتوزیس و بیماری ویلسون باشد.

همراهی با میوکلونوس نیز بیشتر در هانتینگتون با شروع جوانی مشاهده می گردد. تومور همراه باکره در ویلسون و بیماری هانتینگتون و همراهی آتاکسی باکره در هانتینگتون با شروع جوانی و برخی آتاکسی های اسپا ینوسربلار مشاهده می گردد. تون عضلانی در کره نرمال است.

با توجه به اتیولوژی های گسترده بیماری، پاراکلینیک یک ابزار کمکی در رد کردن برخی از علل ایجاد کننده بیماری است، تصویربرداری مغزی در رد ضایعات ساختاری مانند خونریزی، تومور و یا کلسیفیکاسیون بسیار کمک کننده است، شمارش کامل سلولی (CBC) در رد عللی مانند پلی سیتمی، بررسی عملکرد تیروئیدی، آزمایشات بیوشیمی خون به منظور رد عللی همچون هیپوناترمی، هیپوناترمی، هیپوگلیسمی هیپرگلیسمی، تستهای کلاژن واسکولار (مثلا در رد لوپوس) و بررسی آنتی استرپتولیزین در صورت شک به کره سیدنهام اهمیت دارد.

در صورت شک به بیماری هانتینگتون، حتی در صورت نبود شرح حال خانوادگی، انجام تست ژنتیک ضرورت دارد. در مباحث بعدی بیماری هانتینگتون، کره سیدنهام، دیسکنزی تأخیری، نوروا کانتوسیتوزیس و کره خوش خیم ارثی مورد بحث قرار گرفته است.

راه های ارتباطی با دکتر ناصر مهربان:

شماره تماس: ۰۹۳۷۳۵۳۳۹۹۲

صفحه اینستاگرام: drmehrabann

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه نمایید.

(Visited 33 times, 3 visits today)

یک × 4 =