راه های پیشگیری از بیماری پارکینسون

روش های جلوگیری از پارکینسون چیست؟
چگونه می توان از ابتلا به بیماری پارکینسون پیشگیری کرد؟

پارکینسون، اختلال سیستم اعصاب مرکزی است که در آن قسمتی از مغز که مسئول حرکات است، درگیر می شود. تخریب عصبی می تواند منجر به کاهش سطح دوپامین شود، ماده شیمیایی مغز که حرکات را کنترل می کند.
دوپامین، نقش مهمی را در عملکردهای فیزیکی و ذهنی بر عهده دارد. از جمله:
– حرکات اختیاری
– ادراک و یادگیری
– خلق و خو
– حافظه
– رفتارهای عمومی
بیماری پارکینسون با علائم اولیه مانند کند شدن حرکات، خشک شدن دست ها و پاها و اختلالات گفتاری ظاهر می شود.

جلوگیری از پارکینسون

اما آیا راهی برای پیشگیری از بروز بیماری پارکینسون وجود دارد؟

در واقع، درمان قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و علت اصلی ابتلا به آن شناخته نشده است، اما آن چه که میدانیم این است که؛

• بالا رفتن سن به همراه التهاب و آسیب های سلولی، یکی از فاکتورهای اصلی در بروز این بیماری می باشد.
  • از آن جایی که درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما مهم است که از بروز بیماری، قبل از ظاهر شدن علائم آن، پیشگیری به عمل آید.
  • خوش بختانه با پیشرفت های صورت گرفته در زمینه روش های جراحی، امکان تسکین علائم شدید این بیماری وجود دارد.
  • یکی از شایع ترین روش ها، تحریک عمقی مغز است. در این روش، الکترودی در مغز کاشته می شود که مانع بروز علائم شدید بیماری پارکینسون خواهد شد.

در ادامه سعی داریم به راه های پیشگیری از بروز بیماری پارکینسون بپردازیم.

پیشگیری از پارکینسون

زندگی ارگانیک

سموم و آفت کش ها، در بروز بیماری پارکینسون دخیل هستند. تحقیقات نشان می دهند که سطح این مواد در مغز افراد مبتلا به این بیماری، در مقایسه با سایر افراد بیشتر می باشد. در نتیجه، افرادی که در مزارع کار می کنند و با این مواد سر و کار دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون خواهند بود.

مصرف هر چه بیشتر میوه و سبزیجات

تحقیقات نشان می دهند مصرف هر چه بیشتر ویتامین B که در میوه و سبزیجات یافت می شود، احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهند.
سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، مانند بروکلی، اسفناج، مارچوبه و کلم برگ، منابع غنی از فولیک اسید هستند. این نوع ویتامین B در آووکادو، نخود، لوبیا و عدس یافت می شود.

اضافه کردن اسید چرب امگا ۳ به رژیم غذایی

بیماری پارکینسون، با التهاب همراه است. در نتیجه محقیقین همواره به دنبال کشف اثرات ضد التهابی اسید چرب امگا ۳ هستند.
اسید چرب امگا ۳، از تخریب و مرگ سلول ها و در نهایت، بیماری پارکینسون، پیشگیری می کند.
از دیگر مزایای مصرف اسید چرب امگا ۳ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– حفظ تعادل سطح کلسترول
– تقویت سیستم ایمنی
– بهبود سلامت قلب و عروق
ماهی ماکرل، سالمون و گردو منابع خوبی از اسید چرب امگا ۳ هستند.

مصرف ویتامین D3

ویتامین D3، از دو منبع به دست می آید:
– نور خورشید. ویتامین D به کمک ویتامین ها و کلسترول، از لحاظ شیمیایی دستخوش تغییر می شود و جذب خون خواهد شد.

مصرف چربی حیوانی از حیوانات سالم

عدم مصرف کافی ویتامین D، باعث می شود کلسیم و فسفر به خوبی جذب بدن نشود، که به مرور زمان شاهد بروز عوارض منفی خواهیم بود.
تحقیقات نشان می دهند، سطح ویتامین D در حدود ۷۰ درصد از بیماران در مراحل اولیه و زمانی که درمان آغاز نشده است، پایین می باشد.
از دیگر مزایای ویتامین D عبارت است از:
– تقویت سیستم ایمنی
– بهبود سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان
– جذب مواد معدنی مورد نیاز بدن
– محافظت از ابتلا به سرطان
– تقویت انرژی و خلق و خو

درمان پارکینسون

چای سبز

خاصیت آنتی اکسیدانی چای سبز به خوبی شناخته شده است. از دیگر خواص این چای می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– خاصیت ضد التهابی
– سرشار از مواد مغذی
– کاهش احتمال ابتلا به سرطان
– افزایش سوخت چربی
– بهبود عملکرد مغز
تحقیقات نشان می دهند، چای سبز از شبکه عصبی مغز محافظت می کند. علاوه بر این، سطح دوپامین را حفظ و از تشدید علائم بیماری نیز پیشگیری خواهد کرد.

ورزش و ایروبیک

ورزش و تمرین بدنی از التهاب موجود در مغز کم می کند. از آن جایی که بیماری پارکینسون، اثرات منفی می گذارد بر روی ذهن و حافظه، ورزش و تمرین بدنی اهمیت زیادی پیدا می کند.

• خلاصه این که، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون باید استرس را از خود دور کنند. استرس و هیجان، خود یکی از دلایل بروز التهاب و آسیب های طولانی مدت در سراسر بدن می باشد.
  • در خصوص پیشگیری از بروز بیماری پارکینسون، تمامی موارد گفته شده و تغییر در سبک زندگی می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد.
  • مصرف چای سبز، خوردن سبزیجات محلی، مصرف مواد غذایی ارگانیک و ورزش از جمله مواردی هستند که آسیب های ناشی از استرس را کم می کنند.

ترجمه شده از:
Source: https://www.judsonsmartliving.org/blog/7-scientifically-backed-ways-to-prevent-parkinsons-disease/

4 + پنج =