سردرد تنشی (Tension Type Headache (TTH

سردرد تنشی سردردی است با علت ناشناخته و در بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک از آن به عنوان شایع ترین نوع سردرد نام برده می شود. شیوع آن در طی زندگی افراد، حدودأ ۸۰ درصد است. اغلب بیماران مبتلا به TTH ، در سال بیش از ۱۴ روز سردرد دارند.

کرایتریای تشخیصی سردرد تنشی

1. حداقل ۱۰ حمله ی قبلی سردرد که معیارهای C ، B و D را داشته باشند و تعداد روزهای سردرد، کمتر از ۱۸۰ روز در سال (کمتر از ۱۵ روز در ماه) بوده باشد.
  2. مدت هر اپیزود سردرد از نیم ساعت تا ۷ روز است.
  3. حداقل دو ویژگی از ۴ ویژگی ذیل در سردردها وجود داشته باشد.
  4. سردرد فشارنده (به طوری که بیمار احساس تنگی به دور سر کند) و غیر ضرباندار است.
  5. از لحاظ شدت خفیف تا متوسط است.
  6. دو طرفه باشد.
  7. با فعالیت های معمول زندگی مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله تشدید نشود.
  8. هر دو ویژگی ذیل را داشته باشد:
  9. عدم وجود تهوع و استفراغ (اما بی اشتهایی ممکن است) .
  10. فنوفوبی (ترس از صدا) و فتوفوبی (ترس از نور) یا اصلا وجود ندارند و یا حداکثر یکی از این دو شکایت وجود خواهد داشت.
  11. شواهد بیماری ساختاری یا متابولیک توجیه کننده سردرد وجود نداشته باشد.

تفاوتهای عمده ی این سردرد با سردرد میگرنی عبارت است از: نبود علائم پرودرومال یا اوراء ضربان دار نبودن سردرد، یکطرفه و شدید نبودن سردرد و عدم تشدید سردرد با فعالیت های معمول زندگی. قابل ذکر است که سردرد تنشی مبهم و فشارنده است و تظاهر تیپیک آن به صورت باند دور سر نیز شیوع کمی دارد. درد ممکن است از سر به پشت گردن و یا حتی به مفصل تمپورومندیبولر نیز تیر بکشد.

به طور میانگین فرکانس حملات سردرد در سردرد تنشی، حدود ۶ روز در ماه است اگرچه از ۲ تا ۱۲ روز می تواند متغیر باشد. مدت متوسط هر حمله ۱۲ ساعت است ولی ممکن است از نیم ساعت تا ۳ روز تغییر یابد.

از دیگر علائم TTH می توان به خستگی (۸۰ درصد موارد)، اختلال خواب و سبکی سر (هر یک ۵۰ درصد موارد) اشاره نمود.

نکته بسیار مهم که باید به آن توجه نمود وجود سندرم Overlap است. در این سندرم سردرد، ممکن است خصوصیاتی از سردرد تنشی و میگرن را همزمان داشته باشد. یعنی علی رغم اینکه در ۸۵-۸۰ درصد بیماران TTH، سردرد ضرباندار نیست، اما با شدت گرفتن درد در تعدادی از بیماران (۱۵ درصد موارد) ماهیت ضربانی پیدا می کند یا اینکه TTH در ۷۰ درصد موارد با فعالیت بدتر نمی شود، اما در مواردی احتمال تشدید سردرد با فعالیت وجود دارد. همچنین در ۹۰-۸۰ درصد موارد سردرد TTH دوطرفه است، اما در ۱۰ – ۲۰ درصد ممکن است سردرد یکطرفه باشد. گاهی نیز تهوع، فتوفوبی، فنوفوبی به صورت خفیف همراه بیماری وجود دارد.

دکتر ناصر مهربان متخصص مغز و اعصاب، عضلات و ستون فقرات با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ناصر مهربان مراجعه کنید .

علل زمینه ای در سردرد تنشی نسبت به میگرن کمتر مطرح است. بی خوابی یک عامل مهم در ایجاد سردردهای تنشی است. استرس عاطفی هم در ایجاد سردرد در میگرن و هم در TTH مؤثر است. عادت ماهیانه نیز می تواند عامل ایجاد کننده سردرد تنشی باشد.

در برخی موارد ممکن است بیمار، سردرد تنشی و میگرن را با هم داشته باشد و گاهی سردرد میگرنی و گاهی سردرد میگرنی و گاهی دیگر سردرد تنشی را تجربه نماید. باید توجه داشت که ۶۲% میگرنی ها، دچار سردرد تنشی نیز هستند و ۲۵٪ بیماران دچار TTH، از میگرن نیز رنج می برند.

سردرد تنشی متغیر است و ممکن است سردرد تنشی اپیزودیک به سمت سردرد تنشی مزمن ادامه یابد سردرد بیش از ۱۵ روز در ماه). مصرف بیش از اندازه داروهای ضد درد یا سایر داروها از عوامل مهم پیشرفت میگرن یا سردرد تنشی اپیزودیک به سمت سردرد تنشی مزمن است.

معاینه نورولوژیک در بیماران TTH نرمال است اما در لمس جمجمه ممکن است بیمار تندرنس داشته باشد. گاهی تندرنس روی عضلات صورت، گردن و یا پشت هم وجود دارد. معمولا در طول یک حمله سردرد تنشی بتدریح به میزان این تندرنس افزوده می گردد و این نشانه ممکن است تا روزها پس از فروکش کردن سردرد ادامه یابد.

درمان سردرد تنشی

سردرد تنشی شایع ترین نوع سردرد است. بسیاری از بیماران حین حملات سردرد به مسکن هاس ساده روی می آورند و اغلب آنان به پزشک مراجعه نمی نمایند .

باید توجه داشت که داروهای ضددرد را نباید بیش از ۲ روز در هفته تجویز نمود زیرا مصرف طولانی مدت و روزانه این داروها علت بسیار مهمی در تبدیل TTH اپیزودیک و میگرن به سردرد تنشی مزمن می باشد .

در صورت وجود افسردگی یا اضطراب در بیمار باید سریعا تحت درمان قرار گیرند، زیرا ممکن است سبب افزایش فرکانس و شدت یا حتی ایجاد سردرد تنشی جدید گردند.

سردرد تنشی

بررسی ارتباط بیمار با محیط کار و خانواده بسیار مهم است و می تواند کلید مهمی را در اختیار پزشک قرار داده تا پیش زمینه های عاطفی – رفتاری ایجاد سردرد را بیابد و در کاهش آن ها موثر واقع گردد .

در بیشتر موارد سردرد تنشی حتی در موارد مزمن آن (بیش از ۱۵ روز در ماه) نیازی به درمان پروفیلاکتیک ندارد، اما در صورت شدت آن و بخصوص همراهی آن با علائم افسردگی، در صورت صلاحدید پزشک معالج درمان پروفیلاکتیک انجام می گیرد .

روش های خاص

در برخی موارد به ویژه در صورت درگیر بودن سیستم عضلانی اطراف جمجمه و گردن، برخی شیوه ها مانند سرما یا گرما درمانی موضعی، ماساژ، ورزشهای خاص، اولتراسوند می تواند در کاهش سردرد نقش موثری ایفا نماید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه نمایید .