علائم بیماری ام اس را بشناسید!!!

علائم بیماری ام اس

آیا علائم بیماری ام اس را می شناسید؟

آیا ام اس تنها منجر به ضعف عضلات می شود؟

همانطور که در مقاله ی علت بیماری ام اس بیان شد؛ علائم این بیماری وابسته به این که پلاک ها در کجای مغز یا نخاع باشند، کاملا متفاوت است. برخی از علائم این بیماری عبارتند از:

نوریت اپتیک

پیدایش پلاک در عصب بینایی می تواند سبب نوریت اپتیک شود که یکی از شایع ترین علائم بیماری ام اس است.

نوریت اپتیک معمولا یک طرفه بوده ولی ممکن است به صورت دو طرفه نیز دیده شود. علائم به صورت:

• کاهش بینایی، تاری دید، اختلال در دید رنگ به خصوص رنگ قرمز و نیز درد حین حرکت چشم، تظاهر می کند.

در معاینه دیسک اپتیک ممکن است کاملا نرمال بوده و یا حاشیه ای ملتهب داشته باشد. کاهش دید غالبا به صورت موقتی بوده، بیمار طی یک تا چند هفته دید خود را تا حد زیادی به دست می آورد. در مرحله ی مزمن؛ ممکن است فوندوسکوپی آتروفی عصب بینایی را نشان دهد.

نشانه های بیماری ام اس

ضعف اندام ها

یکی دیگر از علائم بالینی بیماری ام اس، که می تواند به صورت ضعف اندام های تحتانی، هر چهار اندام یا تنها ضعف یک اندام باشد. علاوه بر این ضعف در یک نیمه بدن نیز با احتمال بسیار کمتر ممکن است دیده شود.

• ضعف غالبا همراه با سایر علائم درگیری پیرامیدال شامل؛ اسپاستیسیتی، افزایش رفلکس های وتری و علامت بابنسکی دیده می شود. دربسیاری از موارد بیمار با شکایت ضعف در یک یا چند اندام مراجعه می کند، اما در معاینه علائم پیرامیدال در سایر اندام ها نیز یافت می شود.

خستگی زودرس

از شکایت های شایع در ام اس است. به طوری که بیش از ۹۰% بیماران آن را تجربه می کنند. گاهی خستگی با میزان ضعف عضلانی قابل توجیه نیست و بیمار حتی با فعالیت های عادی نیز دچار خستگی می شود.

دکتر ناصر مهربان متخصص مغز و اعصاب، عضلات و ستون فقرات با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند.

جهت مشاوره با متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵ تماس بگیرید.
آدرس
اینستاگرام دکتر ناصر مهربان

علائم حسی

شایع و کاملا متغیر است. احساس گزگز و مورمور در انگشتان یا تنه (پارستزی) احساس سوزش اندام ها یا احساس تورم و گرفتگی اندام از مشکلات حسی شایع در ام اس می باشد. علاوه بر این بیش از ۵۰% بیماران از درد در نواحی مختلف با شدت های متفاوت شکایت دارند.

• علائم حسی ممکن است در صورت، تنه و یا اندام ها دیده شود. در معاینه کاهش یا از بین رفتن حس سطحی و عمقی دیده می شود. (وجود سطح حسی در تنه بیانگر ضایعه نخاعی است.)

دوبینی

ممکن است در اثر فلج بین هسته ای یا فلج عصب ششم به ندرت اعصاب سوم و چهارم مغزی ایجاد شود. فلج بین هسته ای به دلیل آسیب الیاف طولی داخلی است. در فلج بین هسته ای، چشم سمت مبتلا نمی تواند به سمت داخل نگاه کند و چشم مقابل در نگاه به خارج دچار نیستاگموس می شود.

به طور مثال اگر MLF چپ آسیب ببیند هنگام نگاه به راست چشم چپ به داخل نمی چرخد و چشم راست نیز دچار نیستاگموس می شود. شایع ترین علت INO در افراد جوان بیماری ام اس است و فلج بین هسته ای دو طرفه تقریبا همیشه تایید کننده این بیماری است.

عوارض ناشی از بیماری ام اس

آتاکسی

می تواند در اثر ایجاد پلاک در مخچه، ساقه مغز یا نخاع ایجاد شود. علاوه بر اندام ها، بیمار ممکن است دچار آتاکسی در تنه نیز شود و حتی در نشستن نیز دچار مشکل شود. در معاینه ممکن است ترکیبی از آتاکسی حسی و مخچه ای یافت شود.

یبوست

از شکایات شایع بیماران ام اس است ولی بی اختیاری مدفوع کمتر از موارد فوق دیده می شود.

مشکلات شناختی

مانند اختلال در حافظه، تمرکز و قدرت تجزیه و تحلیل در گروهی از بیماران دیده می شود و در موارد پیشرفته باعث اختلال در فعالیت های روزمره بیمار می شود.

افسردگی

درجاتی از افسردگی، در بیش از نیمی از بیماران دیده می شود که می تواند اولیه یا ثانویه به بیماری باشد. خودکشی در بیماران ام اس شایع تر از جمعیت نرمال است.

عدم تحمل به گرما

بیماران ام اس معمولا نسبت به گرما حساس هستند. به طوری که با افزایش دما، دچار تشدید علائم می شوند. در جریان یک تب، علائم موجود ممکن است آنقدر تشدید شود که با حمله جدید اشتباه گردد.

اما تشدید علائم به دنبال گرما زودگذر بوده و با تغییر درجه حرارت برطرف می شود. تشدید علائم بیمار را با ورزش و گرما اصطلاحا علامت Uthoffمی گویند.

سایر مقالات ارائه شده:

تشنج و تب