علت بیماری مننژیت و علائم آن

علائم بیماری مننژیت

آیا علائم بیماری مننژیت را می شناسید؟

به نظر شما چه افرادی مستعد ابتلا به این بیماری هستند؟

عامل ابتلا به این بیماری چیست؟

آیا راهکاری برای درمان این بیماری وجود دارد؟

مننژیت چیست؟

مننژیت که به معنای التهاب مننژ است و می تواند در اثر علل عفونی و یا غیر عفونی مثلا در بیماری های خود ایمنی رخ دهد. در این بین با توجه به سیر حاد و مورتالیتی بالای مننژیت عفونی باکتریال در این مبحث به توضیح این بیماری پرداخته خواهد شد.

بیماری مننژیت

علت ابتلا به مننژیت

ارگانیسم های متنوعی در سنین مختلف و شرایط گوناگون فرد، می توانند سبب ایجاد مننژیت شوند. در سنین پایین تر از سه ماهگی، استرپتوکوکهای گروه B، E.Coli و سایر باسیل های گرم منفی و لیستریا منوسیتوژن علل عمده ی ایجاد مننژیت باکتریال هستند.

اما در سنین بین سه ماهگی تا ۵۰ سالگی، پنوموکوک، منگوکوک و هموفیلوس آنفلوآنزا و در سنین بالاتر از ۵۰ سالگی پنوموکوک، لیستریا منوسیتوژن، استافیلوکوک اورئوس، کلبسیلا و سودومونا آئروژینوزا می ساد.

علائم اولیه بیماری مننژیت

نشانه های مننژیت حاد عبارت است از:

• سفتی گردن
  • تحریک پذیری
  • میالژی
  • بی قراری
  • اختلال هوشیاری

تب، سردرد، سفتی گردن در بیش از ۸۵ درصد بیماران یافت می گردد.

مننژیسموس شامل سفتی گردن (Neck stiffness)، نشانه کرنیگ (Kernigs sign) و نشانه ی برودزینسکی (Brudziniski sign) است. این علائم ممکن است خفیف یا واضح باشند و تقریبا در بیش از نیمی از بیماران بزرگسال یافت می گردد.

این علائم سه گانه در نوزادان و بیماران مسن شیوع کمتری دارند. بنابراین نبود نشانه های کلینیکی مننژیال، رد کننده مننژیت باکتریال نیست.

علل و علائم بیماری مننژیت

آیا بیماری مننژیت درمان دارد

در ادامه ی مطلب به بیان روش های موثر در درمان مننژیت می پردازیم.

• بستری در بیمارستان

درمان آنتی بیوتیکی امپریکال قبل از آماده شدن جواب کشت و اسمیر تجویز می گردد.

• درمان امپریکال

در شیرخواران کوچک تر از سه ماه: در این سن استرپتوکوکهای گروه B، E.Coli و لیستریا منوسیتوژن پاتوژن های عمده هستند.

از سه ماهگی تا هجده ماهگی: با توجه به صلاحدید متخصص مغز و اعصاب، در این طیف سنی می توان آمپی سیلین را به درمان فوق الذکر اضافه کرد. پنوموکوک، مننگوکوک و هموفیلوس انفلوآنزا پاتوژن های عمده ی این رده ی سنی هستند.

دکتر ناصر مهربان ، متخصص مغز و اعصاب، عضلات و ستون فقرات با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ناصر مهربان مراجعه کنید .

• درمننژیت باکتریال ناشی از هموفیلوس انفلوآنزای b و پنوموکوک، افزودن دگزامتازون به درمان سبب کاهش سکل های شنوایی و نورولوژیکال بیماری می شود. این تاثیر بویژه در کودکان مشاهده می گردد.

دگزامتازون باید تا نیم ساعت قبل از اولین دوز آنتی بیوتیک و یا حداکثر همزمان با آن تجویز گردد.

درمان فوق به مدت دو تا چهار روز به همراه درمان آنتی بیوتیکی تجویز می شود.

• کورتیکوستروییدها سبب کاهش نفوذ ونکومایسین به CSF می گردند. بنابراین در مننژیت پنوموکوکال که همزمان کورتیکوسترویید نیز تجویز می گردد، باید از دوز بالاتر ونکومایسین استفاده شود.
  • در درمان مننژیت پنوموکوکال مقاوم به پنی سیلین، بررسی ثانویه CSF در ۴۸-۲۴ ساعت پس از شروع درمان جهت بررسی بهبود باکتریولوژیکال توصیه می گردد.
  • کاهش هوشیاری و فلج زوج ششم اعصاب کرانیال (اغلب دوطرفه) که سبب انحراف چشم ها به سمت داخل می گردد، در ۴۸ ساعت اول بیماری اغلب نشان دهنده افزایش فشار داخل مغزی است.