علت های موثر در سرگیجه را بشناسید!!!

علل سرگیجه

چه عواملی باعث ایجاد سرگیجه می شوند؟

آیا اطلاعی در مورد علل سرگیجه دارید؟

به نظر شما دانستن علت سرگیجه چه تاثیری در درمان آن دارد؟

از جمله علل مهم و تاثیر گذار در ایجاد سرگیجه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علل محیطی

در اکثر موارد این دسته از اختلالات را می توان با شرح حال و معاینات بالینی تشخیص داد.

1. نوریت وستیبولار

نوریت وستیبولار که به نام های دیگری مانند لابرنتیت حاد یا وستیبولوپاتی محیطی حاد نیز نامیده می شود، معمولا در بالغین جوان رخ می دهد.

این بیماری معمولا به صورت شروع ناگهانی سرگیجه همراه با تهوع و استفراغ بروز می کند. علائم معمولا چندین روز یا گاهی چندین ماه طول می کشد و خود به خود بهبود می یابد اما امکان عود وجود دارد.

در این بیماری علائم درگیری قسمت شنوایی عصب ۸ مانند کاهش شنوایی و وزوز گوش وجود ندارد. بیمار در طول مدت بیماری تمایلی به حرکت دادن سر نداشته، طوری می خوابد که گوش مبتلا به سمت بالا قرار گیرد. در بعضی بیماران قبل از شروع سرگیجه، سابقه ای از یک بیماری تب دار وجود دارد.

احتمالا عامل نوریت وستیبولار یک عفونت ویروسی است. بیماری سیر خود به خود بهبود یابنده دارد، اما می توان جهت کاهش علائم از داروهای ضد سرگیجه و پردنیزولون (به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز) استفاده کرد.

1. سرگیجه حمله ای وضعیتی خوش خیم

سرگیجه حمله ای وضعیتی خوش خیم یا BPPV ممکن است شایع ترین علت سرگیجه در جمعیت عمومی باشد. این بیماری در اثر جدا شدن قطعات کلسیم کربنات از غشاء Otoconia و ورود آن به مجاری نیم دایره ای یا کوپولا ایجاد می شود.

بیماران معمولا هنگام دراز کشیدن یا برخاستن از رختخواب، غلتیدن در تخت یا اکستانسیون سر (برای نگاه کردن به بالا) دچار سرگیجه می شوند.

این سرگیجه معمولا شدید است و چند ثانیه تا چندین دقیقه به طول می انجامد و ممکن است همراه با تهوع و استفراغ باشد. نکته قابل توجه این است که هر سرگیجه ای می تواند با تغییر وضعیت بدتر شود اما BPPV فقط با تغییر وضعیت ایجاد می شود.

دکتر ناصر مهربان متخصص مغز و اعصاب، عضلات و ستون فقرات با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵ تماس بگیرید.
آدرس
اینستاگرام دکتر ناصر مهربان

1. بیماری منیر

مشخصه بیماری منیر حملات راجعه سرگیجه همراه با علائم شنوایی از قبیل: کاهش شنوایی، وزوز گوش و احساس پری گوش است. این بیماری در اثر هیدروپس اندولنف یا به عبارت دیگر اتساع اندولنف نسبت به پری لنف ایجاد می شود.

منیر در مردها شیوع بیشتری دارد و شایع ترین حس بروز آن ۲۰ تا ۵۰ سالگی است. مدت حملات سرگیجه از چند دقیقه تا چند روز متغیر است اما در اکثر موارد بیشتر از ۲۰ دقیقه طول می کشد.

تهوع و استفراغ شدید نیز در حین حملات دیده می شود. بعضی بیماران نیز به طور ناگهانی و بدون کاهش هوشیاری به زمین می افتند که به این حالت کریز Tumarkins otolithic گفته می شود.

1. سرگیجه متعاقب تروما

در اکثر موارد این نوع سرگیجه بلافاصله بعد از تروما رخ می دهد و با شکستگی استخوان تمپورال و آسیب سیستم وستیبولار ارتباط دارد. گاهی نیز به فاصله چندروز یا چند هفته بعد از تروما رخ می دهد که می تواند ناشی از خونریزی به داخل لابیرنت و ایجاد دیررس لابیرنتیت سروز یا جدا شدن قطعات کلسیم کربنات و ورود به مجاری نیم دایره ای باشد.

علائم این نوع سرگیجه شبیه وستیبولوپاتی محیطی یا سرگیجه وضعیتی خوش خیم است و معمولا ظرف چند هفته تا چندماه بعد از تروما بهبود می یابد. درمان دارویی و انجام بعضی از مانورهای خاص در بهبود علائم کمک کننده است.

1. وستیبولوپاتی های توکسیک

بعضی از داروها می توانند بر ارگان انتهایی سیستم وستیبولار اثر سمی داشته و سبب بروز سرگیجه شوند.

1. تومورهای زاویه پونز-مخچه

شایع ترین تومور این ناحیه شوانوما است. این تومورها به ندرت سبب سرگیجه به تنهایی می شوند. بلکه به طور شایع به کاهش شنوایی پیش رونده و وزوز گوش هم منجر می گردند. در اغلب موارد اعصاب ۵ و ۷ نیز درگیر می شوند.

علت سرگیجه چیست؟

علل مرکزی

1. ایسکمی ساقه مغز یا مخچه

درگیری مسیرهای وستیبولار در ایسکمی ساقه مغز می تواند به سرگیجه منجر شود. البته به علت مجاورت مسیرهای وستیبولار با مسیر های حسی و حرکتی، سایر علائم نورولوژیک از قبیل اختلال حرکتی یا حسی نیز معمولا وجود دارند که وجود آن ها سبب افتراق از سرگیجه های محیطی می شوند.

اما دربعضی موارد مانند انفارکتوس قسمت لترال بصل النخاع (سندرم والنبرگ) به علت عدم وجود ضعف حرکتی ممکن است با سرگیجه محیطی اشتباه شود.

در این موارد وجود سایر علائم درگیری ساقه مغز از قبیل بی حسی صورت، دوبینی، سندرم هورنر و اختلال بلع به تشخیص کمک می کنند.

ایسکمی مخچه نیز می تواند به سرگیجه به عنوان تنها شکایت منجر شود. در این موارد، معاینه حرکات چشم و دقت بر نوع نیستاگموس همچنین وجود آتاکسی در اندام به تشخیص کمک می کند.

1. ضایعات حفره خلفی

هرگونه ضایعه ساختمانی در حفره خلفی می تواند با سرگیجه همراه باشد. از جمله این موارد می توان به ناهنجاری های مادرزادی مانند سندرم آرنولدکیاری، تومورها و ضایعات عروقی مانند AVM اشاره کرد.

1. صرع

علام وستیبولار در تشنج های فوکال به ویژه در مواردی که منشاء تشنج لوب تمپورال یا پاریتال می باشد، شایع است. افتراق این سرگیجه از سایر موارد، وجود اختلال هوشیاری در هنگام تشنج است. سرگیجه به تنهایی و بدون اختلال هوشیاری به عنوان تنها علامت تشنج نادر است.

علل سرگیجه

سایر علل سرگیجه

• هیپوتیروئیدی می تواند به عنوان یکی از علل سرگیجه به شمار رود و هرگاه علت سرگیجه مشخص نشد، بهتر است بیمار از نظر تیروئید مورد بررسی قرار گیرد.
  • میگرن نیز می تواند با سرگیجه همراه باشد. گاهی در فردی با سابقه فامیلی میگرن حملات سرگیجه خوش خیم رخ می دهد که معادل با میگرن است.
  • انسداد شریان شنوایی داخلی نیز می تواند منجر به سرگیجه شود.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید پیدا کردن علل سرگیجه به معاینات دقیق پزشکی نیاز دارد. بنابراین از هرگونه درمان خودسرانه پرهیز نمایید و در اسرع وقت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا شرایط شما مورد بررسی قرار گیرد و ریشه ی علائم موجود مشخص شود.

سایر مقالات ارائه شده:

بیماری پارکینسون