همه چیز در مورد فلج بلز

فلج بلز

فلج بلز چیست؟ علت این فلج چیست؟
عوارض ناشی از فلج بلز را می شناسید؟
چه راهی برای درمان فلج بلز وجود دارد؟

در این مبحث قصد داریم به بررسی همه جانبه ی فلج بلز و روش های کنترل و درمان آن بپردازیم. همراه ما باشید.

تعریف فلج بلز

فلج بلز، یک بیماری خود محدود شونده و اغلب غیر عود کننده است که در آن التهاب عصب فاشیال (عصب هفتم از اعصاب مرکزی) سبب اختلال، در فعالیت ارگانهای عصب دهی شده توسط آن، می گردد.

گرچه گفته می شود که فلج بلز یک بیماری ایدیوپاتیک است، اما شواهدی به نفع بازفعالی ویروس هرپس سیمپلکس و واریسلازوستر در گانگلیون ژنیکوله موجود می باشد.

فلج بلز

پیش آگهی فلج بلز

در اغلب موارد بیماران در شرح حال خود وجود سردرد قبل از ایجاد فلج بلز را ذکر می کنند که معمولا در ناحیه ماستویید و پشت گوش است.

فلج یک طرفه عصب فاشیال در این بیماران، دارای ماهیت پریفرال* است. به این صورت که قسمت فوقانی و تحتانی صورت را همزمان درگیر می نماید.

توضیحات تکمیلی*:

“درگیری سانترال (از کورتکس تا قبل از هسته عصب فاشیال در پونز) سبب فلج نیمه تحتانی صورت می گردد و چشم و ابرو را درگیر نمی کند.

شایع ترین علت این عارضه اسرتوک های ایسکمیک، هموراژی ها و بیماری MS هستند. در فلج سانترال صورت، سمت فلج در صورت و اندام در یک طرف قرار دارد (سمت مقابل ضایعه مغزی).

اما در درگیری پریفرال (هسته عصب فاشیال در پونز و عصب فاشیال) فلج صورت ماهیت پریفرال دارد و قسمت فوقانی صورت نیز درگیر است.

علل این نوع ضعف نیز مانند نوع سانترال است، با این تفاوت که ضایعات در ساقه مغز یا شاخه های محیطی اعصاب ایجاد می گردد. در این نوع ضعف، فلج صورت در سمت ضایعه و فلج اندام در سمت مخالف آن می باشد.”

عوارض فلج بلز

علائم فلج بلز

• در سمت فلج به دلیل ضعف عضله اوربیکولاریس اکولی بیمار، قادر به بستن چشم ها نمی باشد.
  • بالا بردن ابرو نیز در همان سمت مختل است. همچنین چین های پیشانی در همان سمت کاهش می یابد و گوشه دهان در سمت درگیر نسبت به سمت مقابل، به پایین متمایل خواهد شد.
  • در فلج بلز، اختلال در اشک ریزش (حدود ۶۰% موارد) و اختلال در حس چشایی دوسوم قدامی زبان (حدود ۴۰% موارد) و هیپراکوزی (در ۲۰% موارد) رخ می دهد.
  • هرچند که حس صورت توسط عصب تریژمینال (عصب پنجم مغزی) تامین می گردد، اما در برخی موارد فلج بلز، علائم حسی (مانند کاهش جس) در نیمه فلج صورت مشاهده می گردد که احتمالا به دلیل انتقال التهاب از طریق شاخه های عصب فاشیال به عصب تریژمینال است.
  • ۸۵% بیماران طی مدت سه هفته، عملکرد نرمال عصب فاشیال را به دست می آورند.
  • فلج بلز در دیابت و بارداری شیوع بیشتری دارد و در بارداری پیش آگهی بهبودی خوبی ندارد.
  • ۱۵% باقیمانده بیماران، دچار عوارض باقی مانده ای همچون ضعف خفیف یا شدید صورت، حرکات اسپاستیک یا پیچش در ناحیه دچار ضعف می گردند.

گاهی به دلیل ترمیم نامناسب اعصاب کرانیال (Aberrant regeneration) به دنبال صدمات وارده بر آن، کارکرد مناسب عصب دچار اختلال می شود.

عصب فاشیال آسیب دیده نیز ازاین قاعده مستثنی نمی باشد و ممکن است پس از بهبود فلج بلز، حین انقباض عضلات فاشیال بویژه حین غذا خوردن بیمار دچار اشک ریزش گردد (سندروم اشک تمساح).

علائم فلج بلز

تشخیص فلج بلز

اگرچه در این بیماران، MRI با تزریق نشان دهنده افزایش جذب ماده ی حاجب توسط عصب فاشیال بویژه در ناحیه گانگلیون ژنیکوله می باشد، ولی جهت تشخیص این بیماری نیازی به انجام تصویربرداریف با EMG نیست. MRI در صورت شک تشخیصی به سایر علل فلج محیطی عصب هفتم انجام می شود.

الکترومیوگرافی در بررسی پروگنوز بیماری اهمیت دارد و وجود فاسیکولاسیون خودبخود در مدت دو هفته پس از ضعف، پروگنوز بهبودی را ضعیف می سازد.

• نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هر ضعف محیطی عصب فاشیال مطرح کننده ی فلج بلز نیست، بنابراین در این مورد باید معاینات دقیق و کاملی جهت رد سایر علل انجام گردد.

این معاینات بویژه روی نواحی مجاور عصب فاشیال در ساقه مغز و پس از آن (مانند اعصاب پنجم و هشتم مغزی) متمرکز می گردد، تا ضایعات فضاگیر، استروک ها و سایر علل ایجاد کننده ضعف عصب فاشیال رد شود.

درمان قطعی فلج بلز

برای درمان این نوع فلج راهکارهای مختلفی بسته به شرح حال بیمار و شدت عوارض ناشی از این فلج، وجود دارد که در زیر به معرفی موارد مهم آن پرداخته ایم:

1. بستن چشم مبتلا

چشم سمت درگیر به خوبی بسته نمی شود و در اغلب موارد شبها هنگام خواب، باز می ماند. لذا توصیه می شود؛ بیمار قبل از خواب، چشم را با پد چشمی ببندد تا از ایجاد کراتیت پیشگیری نماید.

همچنین می توان از پمادهای چشمی نیز هنگام خواب و در طی دو روز جهت چرب نگه داشتن سطح قرینه استفاده شود.

1. Prednisone

دارو به مدت یک هفته تجویز گردیده و سپس قطع می شود. شروع تجویز کورتیکوسترویید تا یک هفته بعد از ایجاد فلج نیز موثر است.

1. Acyclovit

به بیمار توصیه می شود، اولین دوز دارو را ساعت ۸ صبح میل نماید و سپس هر ۴ ساعت یک دوز میل کند. به طوری که آخرین دوز روزانه آن ساعت ۱۲ شب میل شود. به این معنا که دوز ساعت ۴ صبح را میل ننماید.

• در واقع برای بیمار روزانه ۵دوز دارویی تجویز می شود.
  • شروع تجویز آن می تواند تا چهار روز بعد از ایجاد فلج موثر باشد.
  • مدت درمان ۵ روز است.
  1. ماساژ و فیزیوتراپی

می توان از ماساژ عضلات ضعیف، جهت تسریع و بهبود فلج استفاده نمود. در صورت عدم بهبود ضعف در مدت چند هفته، انجام فیزیوتراپی عضلات صورت کمک کننده است.

درمان فلج بلز

کلام آخر

برای تشخیص فلج بلز به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید. زیرا پزشک متخصص و مجرب می توانند بزرگترین و مهم ترین حامی شما در درمان فلج بلز باشد.

به خاطر داشته باشید درمان های خودسرانه می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. پس در هنگام مشاهده ی علائم بیان شده در این مبحث، سریعا به متخصص نورولوژی مراجعه کنید تا وضعیت شما مورد ارزیابی دقیق و بررسی های پزشکی قرار بگیرد.

16 − دو =