بیماری مهم فلج مغزی را بشناسید

فلج مغزی

فلج مغزی یا به اختصار CP معمولا به علت آسیب ها یا اختلالات دوره ی جنینی ایجاد می شود، اما می تواند در هر زمانی از ۲ سال اول رشد مغز نیز ایجاد شود.

• آسیب ایجاد شده می تواند اعمال مختلف سیستم عصبی مانند: اعمال حرکتی، یادگیری، شنیداری و دیداری را درگیر کند.

اتیولوژی

معمولا علت ایجاد کننده فلج مغزی، هیپوکسی مغز در دوران جنینی یا هنگام تولد است، ولی در موارد زیادی علت ناشناخته باقی می ماند. غالبا نوزادان نارس شانس بیشتری برای فلج مغزی دارند.

در اوایل دوره کودکی فلج مغزی می تواند به علل زیر رخ دهد:

• خونریزی داخل مغزی
  • عفونت های مغزی مانند آنسفالیت ها و مننژیت ها
  • ترومای مغزی
  • عفونت های مادر در دوره بارداری مانند سرخجه
  • زردی شدید نوزادی
علائم فلج مغزی

علائم بالینی فلج مغزی

علائم بیماری می تواند بسیار متفاوت باشد، ممکن است یکطرفه یا دوطرفه، بسیار خفیف یا شدید، با شدت بیشتر در اندام تحتانی یا فوقانی و یا با شدت مساوی در اندام ها باشد.

براساس نوع علائم چند فرم بالینی توصیف شده است که عبارتند از: فرم اسپاستیک، دیس کینتیک، آتاکسیک، هیپوتونیک و موارد مخلوط.

علائمی که در فرم اسپاستیک دیده می شود، عبارت است از: اسپاستیسیتی عضلات و اختلال در راه رفتن: راه رفتن به صورت قیچی، که در انواع فلج مغزی اسپاستیک دیده می شود.

در این حالت به علت اسپاستیسیتی در ناحیه لگن و اندام های تحتانی، ناحیه ران از مفصل لگن flex می شود و عضلات adductor به هم نزدیک می شوند و حالتی مانند راه رفتن قیچی ایجاد می شود؛ همچنین به علت اسپاسم عضلات فلکسور پا، بیمار بر روی نوک انگشتان پا راه می رود و مفصل ها به راحتی باز نمی شوند و به اصطلاح contracture دارند.

• فلج مغزی ممکن است در اندام فوقانی یا تحتانی غالب باشد.

دکتر ناصر مهربان متخصص مغز و اعصاب، عضلات و ستون فقرات با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند.

جهت مشاوره با متخصص مغز و اعصاب در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵ تماس بگیرید.
آدرس
اینستاگرام دکتر ناصر مهربان

در انواع دیگر فلج مغزی مانند آتاکسیک یا انواع دیسکینتیک علائم زیر دیده می شود:

• لرزش اندام ها (ترمور)
  • اختلال تعادل
  • راه رفتن آتاکسیک
  • اختلالات حرکتی مانند کره، آتتوز، دیستونی، پرش های ناگهانی که بازهم ممکن است به صورت یکطرفه یا دوطرفه، در اندام فوقانی یا تحتانی دیده شود.

سایر علائمی که در همه ی انواع ممکن است دیده شوند، به شرح زیر می باشند:

• کاهش ضریب هوشی (در برخی موارد ضریب هوشی نرمال است.)
  • اختلال تکلم به صورت دیزآرتری
  • مشکلات بینایی یا شنوایی
  • اختلالات بلع
  • بی اختیاری ادرار
  • اختلالات رشد

تشخیص فلج مغزی

اصل تشخیص بر اساس شرح حال بیمار است. در مواردی که اختلالات نورولوژیک از بدو تولد شروع شده، به صورت استاتیک است، (پیشرفتی در علادم در طور زمان ایجاد نشده) و یا حتی به درجاتی بهتر شده باشد، حتما باید به فکر CP بود.

از طرفی گرفتن سابقه فامیلی نیز بسیار مهم است، زیرا در صورت موارد مشابه در فامیل، حتما بیماری های ژنتیکی در تشخیص افتراقی مطرح می شود.

برای بررسی، لازم است آزمایش خون از نظر بررسی بیماری های متابولیک انجام شود. همچنین MRI مغز، الکتروانسفالوگرام و تست های بینایی، شنوایی و تست های شناختی باید درخواست شود.

درمان فلج مغزی

درمان قطعی برای فلج مغزی وجود ندارد. هدف اصلی از اقدامات درمانی، کمک به بیمار برای داشتن زندگی مستقل و کاهش علائم بیماری است. در درمان باید یک تیم درمانی شامل:

متخصص مغز و اعصاب، متخصص طب فیزیکی، فیزیوتراپیست، گفتار درمان و کاردرمان همکاری داشته باشند و بر اساس عوارض بیماری ممکن است به سایر متخصصین نیز نیاز باشد.

بیمار باید غذای کافی و مناسب (برای جلوگیری از مشکلات گوارشی) دریافت کند و ورزش های مناسب جهت بازتوانی و کاهش اسپاستیسیتی انجام دهد. در مواردی ممکن است نیاز به آتل، سمعک، عینک و ویلچر نیز باشد.

از نظر دارو درمانی جهت کاهش اسپاسم می توان از باکلوفن خوراکی یا تزریق سم بوتولونیوم استفاده کرد. در مواردی که بیمار تشنج دارد باید از داروهای ضد تشنج مناسب کمک گرفت.

در مواردی که contracture عضلانی وجود دارد، می توان از جراحی برای کاهش آن استفاده نمود.

پیش آگهی

فلج مغزی، بیماری است که فاقد درمان قطعی می باشد!!! افراد مبتلا به فلج مغزی تا پایان عمر خود نیاز به مراقبت دارند. معمولا در صورتی که مراقبت های بهداشتی مناسب باشد، طول عمر بیماران طبیعی است. این کودکان ممکن است با افزایش سن توانایی هایی کسب کنند، اما همواره از هم سن و سالان خود عقب هستند.