نمونه شرح حال نورولوژی

شاید برای شما جای سوال باشد که نحوه ی معاینه توسط متخصص مغز و اعصاب چگونه است؟!
یا شاید تا به حال از خود پرسیده باشید که یک متخصص مغز و اعصاب با بررسی چه پارامترهایی می تواند انواع بیماری های عصبی_عضلانی را تشخیص دهد؟!

معاینات فیزیکی مغز و اعصاب چه تاثیری در روند تشخیص صحیح بیماری دارند؟!

در این مطلب سعی داریم نمونه ای از معاینات و بررسی شرح حال بیمار در طب نورولوژی را مورد ارزیابی قرار دهیم. با خواندن ادامه ی مطلب می توانید به پاسخ سوالات فوق الذکر دست یابید.

بررسی بیمار و گرفتن شرح حال در نورولوژی

بدست آوردن شرح حال نورولوژیک دقیق، مهم ترین عامل در رسیدن به تشخیص صحیح و استفاده از راه درمانی مناسب است.

• بر خلاف سایر تخصص های پزشکی برای رسیدن به تشخیص، تعیین محل آناتومیک بسیار ضروری است و اینکه ضایعه کجاست اغلب مهم تر است از اینکه ضایعه چیست؟!!

در شرح حال، ترتیب زمانی حوادث مشخص می شود:

• علائم موجود
  • شکایت های بیمار
  • دوره زمانی علائم و نشانه ها
  • پیشرونده یا ثابت بودن علائم و عوارض
  • مدت زمان عود بیماری و زمان فروکش کردن آن
معاینات عصبی

هدف از معاینه عصبی در نورولوژی

هدف از معاینه عصبی پاسخ به سه سؤال زیر است:

• آیا ضایعه ای در سیستم عصبی وجود دارد؟
  • در صورت وجود ضایعه، محل آن کجاست؟
  • علت و نوع ضایعه چیست؟

برای اینکه معاینه عصبی  به خوبی انجام شود به طوری که نکته پاتولوژیک مهمی را از دست ندهیم  آن را به شکلی سازمان یافته و به ترتیب زیر انجام می دهیم:

• معاینه قوای ذهنی و هوشی بیمار
  • معاینه اعصاب کرانیال (جمجمه ای)
  • معاینه سیستم حرکتی
  • معاینه سیستم حسی
  • معاینه رفلکس های عمقی، سطحی و پاتولوژیک
  • معاینه مخچه
  • معاینه ایستادن و راه رفتن

بدیهی است بر اساس اطلاعات به دست آمده از شرح حال و میزان همکاری بیمار، ممکن است لزومی به انجام تمامی معاینات فوق نباشد و یا اینکه ترتیب آن ها تغییر کند.

دکتر ناصر مهربان، متخصص مغز و اعصاب در پاسداران از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های عصبی-روانی کودکان و بزرگسالان استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵
لازم به ذکر است با مراجعه به صفحه اینستاگرام دکتر ناصر مهربان می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

زمان انجام معاینات خاص

در بعضی از بیماری های خاص نورولوژیک، برخی معاینات اختصاصی ضروری است. مثل:

• معاینه بیمار با اختلال سطح هوشیاری یا کما
  • معاینه نوروواسکولر در بیماری های عروقی مغز
  • نشانه های تحریک مننژ در عفونت های سیستم عصبی مرکزی
  • معاینه سیستم اتونوم
  • معاینه برای بررسی اعصاب محیطی اندام های فوقانی و تحتانی در بیماران با ضعف عضلات.

معاینه فیزیکی مغز و اعصاب

تشخیص بیماری های نورولوژیک مانند سایر رشته ها بر اساس تلفیق مناسب شرح حال و معاینه فیزیکی و استفاده مناسب از روش های پاراکلینیکی است.

ابتدا بر اساس شرح حال و معاینه فیزیکی مشخص می کنیم که محل ضایعه کجاست و یا بیمار به چه سندرمی مبتلا است (تشخیص آناتومیک یا سندرمیک).

سپس با استفاده از یافته های شرح حال و به خصوص سیر زمانی علایم و نیز داده های پاراکلینیک (تصویرنگاری و آزمایشگاهی)  مشخص می کنیم که علت یا نوع ضایعه چیست (تشخیص اتیولوژیک).

• در نهایت در صورت امکان قبل از آزمایش ها، تشخیص پاتولوژیک نیز داده می شود. حتی در بیماران به ظاهر دشوار نورولوژیک، در صورتی که به گونه فوق برخورد شود، تشخیص بیماری بسیار آسان تر خواهد شد.
معاینات نورولوژی

چکیده کلام

نمونه شرح حال و معاینه در نورولوژی در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. به خاطر داشته باشید انجام معاینات و بررسی های دقیق توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران، مهم ترین قدم در رسیدن به تشخیص دقیق و صحیح می  باشد. زیرا تنها در صورت تشخیص صحیح، پزشک متخصص می تواند راه درمانی مناسب را انتخاب کرده و سلامت بیمار را تضمین کند.