نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله که در اصطلاح پزشکی الکترومیوگرافی نام دادرد، از جمله روش های تشخیصی است که به بررسی و ارزیابی سلامت عضلات، هم چنین سلول های عصبی کنترل کننده عضلات می پردازد. این سلول ها مسئول انتقال سیگنال های الکتریکی و هم چنین انقباض و رها شدن عضلات و ماهیچه ها هستند.

نوار عصب و عضله با تبدیل سیگنال ها به نمودار و اعداد، پزشک را در تشخیص صحیح کمک می کند.

این تست معمولا در صورت بروز علائم و نشانه های ناشی از اختلالات عضلانی و یا عصبی از سوی متخصص مغز و اعصاب تجویز می شود. این علائم عبارتند از: احساس ضعف، بی حسی و یا مورمور شدن دست ها و یا پاها.

دلایل انجام تست نوار عصب و عضله

در صورتی که بیمار از علائم گفته شده شکایت کند و پزشک نیز احتمال بروز اختلالات عصبی و یا عضلانی را تشخیص دهد، این تست انجام خواهد شد. این تست به تشخیص شرایط زیر کمک می کند:

• اختلالات عضلانی مانند دیستروفی عضلانی
  • اختلالاتی که بر روی نورون های عصبی و انتقال سیگنال های الکتریکی تاثیر می گذارند، مانند میاستنی گراویس
  • اختلالات اعصاب محیطی

آمادگی و اقدامات قبل از انجام تست نوار عصب و عضله

پیش از انجام این تست، مصرف هر گونه دارو باید به پزشک اطلاع داده شود.

سابقه هر گونه اختلال خونریزی و یا استفاده از دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب باید به پزشک اطلاع داده شود. چرا که در صورت ابتلا به شرایط پزشکی خاص و یا استفاده از دستگاه، انجام این تست توصیه نمی شود.

در صورت انجام این تست، رعایت اقدامات زیر از بیمار خواسته می شود:

• عدم مصرف سیگار و دخانیات، حداقل سه ساعت قبل از انجام تست.
  • استحمام و شست و شوی هر گونه روغن از روی پوست. بعد از استحمام، نباید از هیچ گونه کرم و یا لوسیونی استفاده شود.
  • نیازی به ناشتا بودن نیست.
  • روز تست، لباس مناسب پوشیده شود.

دکتر ناصر مهربان متخصص مغز و اعصاب، عضلات و ستون فقرات با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۵۷۸۵۷۵ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ناصر مهربان مراجعه کنید .

روند انجام نوار عصب و عضله

ابتدا پزشک از بیمار می خواهد که بر روی تخت دراز بکشد. گاهی نیاز به تغییر پوزیشن بیمار حین انجام تست می باشد. بسته به ناحیه ای که تست انجام می شود، لباس و یا هر گونه زیور آلات باید در آورده شوند تا تداخلی در تست ایجاد نشود.

این تست شامل دو مرحله می باشد: ابتدا سنسورهای کوچکی به نام الکترود بر روی پوست قرار داده می شود تا امکان ارسال سیگنال های الکتریکی توسط نورون های حرکتی فراهم شود. در مرحله بعدی، سوزن با استفاده از سنسورها به بررسی و ارزیابی سیگنال های الکتریکی می پردازد.

این سنسورها اصطلاحا الکترودهای سوزنی نامیده می شوند و جهت بررسی فعالیت عضلانی هنگام استراحت و فعالیت، مستقیما در داخل بافت عضله قرار داده می شوند.

ابتدا باید هدایت عصبی صورت بگیرد. در این مرحله، ابتدا چندین الکترود بر روی سطح پوست اعمال می شود، این نواحی معمولا همان قسمت هایی هستند که علائم ظاهر می شوند. این الکترودها میزان فعالیت نورون های حرکتی با عضلات را نشان می دهند. با پایان تست، الکترودها از روی پوست برداشته می شوند.

بعد از پایان این مرحله، ناحیه مورد نظر با مواد ضد عفونی کننده تمیز می شود و سپس الکترودها با استفاده از سوزن وارد بافت عضله می شوند. برخی بیماران هنگام وارد شدن سوزن به پوست شان احساس ناراحتی می کنند.

در هر دو مرحله، الکترودها، سیگنال های الکتریکی را به اعصاب منتقل می کنند. کامپیوتر نیز این سیگنال ها را به صورت عدد و نمودار نشان می دهد و سپس پزشک به تفسیر نتایج می پردازد.

مدت زمان انجام این تست در حدود نیم ساعت تا یک ساعت می باشد.

اقدامات بعد از انجام نوار عصب و عضله

با پایان تست، فرد قادر به انجام کارها و فعالیت های عادی و روزانه خود می باشد، مگر این که انجام یک سری فعالیت ها از سوی پزشک منع شده باشد.

ممکن است در ناحیه ای که تست انجام شده، فرد کمی احساس ناراحتی داشته باشد و متوجه علائمی مانند التهاب و یا کبودی شود، که البته جای نگرانی وجود ندارد و بعد از گذشت چند روز برطرف خواهد شد. استفاده از کمپرس یخ چند مرتبه در طول روز و به مدت ده تا بیست دقیقه به تسکین این علائم کمک می کند.

مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن و ژلوفن به تسکین درد کمک می کند.

نتایج نوار عصب و عضله

بعد از پایان تست، پزشک به بررسی و تفسیر نتایج می پردازد. در صورتی که نوار عصب و عضله در حالت استراحت، فعالیت الکتریکی را نشان دهد، احتمال بروز اختلالات زیر وجود دارد:

• اختلالات عضلانی
  • اختلالی که بر اعصاب پیوند دنده عضلات تاثیر می گذارد
  • التهاب ناشی از آسیب و صدمه

فعالیت الکتریکی غیر عادی در تست عصب و عضله، هنگام انقباض عضلات می تواند نشانه ای باشد از دیسک فتق و یا اختلال عصبی.

بسته به نتیجه تست، درمان بیشتر (البته در صورت لزوم) برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

زمانی که عضلات در حالت استراحت به سر می برند، قطعا فعالیت الکتریکی تولید نخواهد شد. در واقع، هر چه میزان انقباض عضلات بیشتر باشد، فعالیت الکتریکی بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

در بیماری های اعصاب محیطی، گاهی فعالیت های خود به خودی در عضلات اتفاق می افتد  و وجود فعالیت الکتریکی در حالت استراحت، می تواند نشانه ای باشد از التهاب و یا بیماری عضلانی.

خطرات و یا موارد منع انجام نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله، تستی است که عوارض بسیار کمی را به همراه دارد. احتمال بروز عفونت و یا خونریزی هنگام وارد شدن الکترودها بسیار کم است. پزشک باید از ابتلای بیمار خود به هموفیلی، اختلالاتی که مانع از لخته شدن خون می شوند، و یا مصرف داروهای رقیق کننده خون مطلع باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه نمایید .