کمر درد و درمان آن با یوگا

یوگا و کمر درد

بعضی از پزشکان معتقدند یوگا بهترین درمان دردهای مزمن کمر است؛ زیرا حالت مناسب را در بدن ایجاد می کند و با تنفس مناسب، کشش و فشار روی عضله را کم می کند. خیلی از بیمارانی که از درمان های دیگر نتیجه نگرفته اند می گویند یوگا در درمان آنها مؤثر بوده است. بعد از بهبود کمردرد تمرینات نرمشی را ادامه دهید، وزن خود را کم کنید و به اصلاح حالت و کشش عضلات اهمیت دهید. نرمش عضلات مربوط به شکم را انجام دهید تا از کمردردهای آینده پیشگیری شود.

اگر در قسمت بالای کمر خود احساس ناراحتی می کنید، تمرینات خم شدن به سمت پایین و تمرینات نرمشی شانه ها را انجام دهید (شانه ها را به طرف یکدیگر کشیده و چند ثانیه نگه دارید سپس بر عکس عمل کنید.)

بهترین تمرین برای اصلاح حالت کمر این است که با فاصله ۳۰ سانتیمتر از دیوار و در مقابل آن تکیه دهید شکم خود را به داخل بکشید، سینه را بیرون دهید بعد از چسباندن کمر به دیوار، سر، شانه ها و پشت و لگن همه در یک ردیف قرار می گیرند و به این طریق گودی کمر از بین می رود. این حالت شبیه حالت ایستادن سربازان است.

کمر درد و درمان آن با یوگا

صدها سال قبل این طور گفته می شد که سربازان می توانند ساعت ها بدون احساس کمردرد روی پا بایستند مشروط به اینکه حالت ایستادن آنها درست باشد. آیا شما طور دیگری فکر می کنید؟ البته همه پدر و مادرها به نحوه صحیح ایستادن و نشستن فرزندان تأکید دارند ولی آنها نمی توانند تمام اوقات همراه فرزندان خود باشند و آنها را کنترل کنند درست ایستادن و درست نشستن باید برای ما به صورت عادت درآید.

هیچ دارویی برای درمان تضمینی کمردرد در بازار وجود ندارد. بر اساس نتایج یافته های تحقیقی تا به حال هیچ داروی خاصی برای درمان انواع کمردرد ها در پزشکی پیش بینی نشده فقط در برخی موارد حاد، داروهای مسکن و ضد التهاب تجویز می شود. کمردرد بعداز سرماخوردگی شایع ترین علت غیبت افراد از محیط کار محسوب می شود، مردم اغلب کمردرد را ناشی از کار سنگین با طولانی مدت می دانند در صورتی که هیچ رابطه ای بین این دو وجود ندارد و افراد می توانند در همه سنین درگیر این بیماری شوند.

درمان کمر درد در طب نوین و سنتی

در اکثر کشورهای دنیا ۶۵ تا ۸۰ درصد مردم در سلول زندگی مبتلا به کمر درد می شوند. به عبارت دیگر تمام مردم حداقل یک بار کمردرد را در طول عمر خود تجربه می کنند.

شیوع این بیماری در جوامع مختلف متفاوت بوده و از ۷ تا ۳۷ درصد متغییر است. شایع ترین علت کمردرد در جوامع مختلف فتق دیسک است که بیش از ۹۰ درصد علل کمردردها را تشکیل می دهد. فتق دیسک عمدتا در سنین ۳۵ تا ۵۵ سالگی رخ می دهد که البته در سنین بالاتر نیز ممکن است دیده شود.

دیسک های بین مهرهای در کل یک چهارم طول ستون فقرات را تشکیل می دهند. دیسک ها در ناحیه ی گردن و کمر که حرکت بیشتری دارند، ضخیم تر هستند. دیسک ها در افراد جوان حرکت آسان مهره های استخوانی را بر روی یکدیگر امکان پذیر می کنند. بیماران مبتلا به فتق دیسک معمولا با شکایت کمردرد ناگهانی که به سمت باسن و ران و ساق یک پا تیر می کشد، مراجعه می کنند. شایع ترین سطوح درگیری دیسک بین مهره های ۴ L و۵ L و بین مهره های ۵ L و۱ S است که وقتی فتق دیسک به نواحی مرکزی کشیده شود، ممکن است بیش از یک ریشه ی عصبی گرفتار شود.

درمان کمر درد با یوگا

با فتق های بزرگ، ناحیه ی دم اسبی نیز درگیر شده و در این حالت، ضعف حرکتی هر دو اندام تحتانی به وجود می آید که در این صورت احتمال می رود مثانه و روده نیز فلج شوند. درد ناشی از درگیری ۵ L از ناحیه ی کمر به سرین، ناحیه خلفی خارجی ران و خلفی خارجی ساق انتشار یافته، از روی قوزک خارجی پا به انگشت اول و گاهی انگشت های اول و دوم امتداد می یابد و باعث ایجاد ضعف در خم شدن پا به سمت بالا می شود.

برای بررسی بیشتر علت کمردرد، بیمار را در وضعیت طاقباز خوابانیده، سپس با بلند کردن مستقیم پای بیمار، خم کردن مفصل ران اغلب محدود به ۲۰ تا ۳۰ درجه نشان می دهد در حالی که مقدار طبیعی در حد ۸۰ یا ۹۰ درجه است. در بیماران مبتلا به درد حاد کمری معاینه ی عصبی اندام تحتانی طبیعی است زیرا در این بیماران درگیری ریشه های عصبی وجود ندارد.

همچنین برای بررسی ریشه های عصبی ۵L وا S میتوان از بیمار خواست که با پای برهنه روی پنجه و پاشنه راه برود. عدم توانایی راه رفتن روی پنجه و پاشنه به ترتیب مؤید درگیری ۱S و۵ L است. بنابراین، با انجام معاینه کامل بالینی می توان کمردرد دیسکی را از سایر علل ایجاد کننده ی کمردرد (۵ تا ۱۰ درصد باقیمانده افتراق داد). ویژگی های سیاتیک های غیردیسکی یا ثانویه، شروع خود به خودی و غالبا بدون سابقه ی دیسکوپاتی مکانیکی است.

در این موارد درد همیشگی بوده؛ سیر پیشرونده دارد و با خواب و استراحت بهبود نمی یابد و همچنین پاسخ مناسبی به درمان های طبی وجود ندارد و ممکن است به همراه کمردرد شواهدی دال بر عفونت از قبیل بست، علائم سیستمیک مثل تغییر وضعیت عمومی، کاهش وزن، لاغری، کم خونی و افزایش کلسيم دیده شود.

شناسایی موارد مطرح شده در تعیین ایتولوژی کمردرد بسیار کمک کننده است. علل ایجاد کننده ی سیاتیک های ثانویه عبارتند از: درد سیاتیکی و کمردردهای ناشی از تومورهای عفونت ها، بیماری های متابولیک و درگیری مفاصل. در نهایت می توان برای تشخیص از آزمایشات تکمیلی شامل CBC ، ESR ، … و گرافی های ستون فقرات، CT اسکن، MRI و EMG استفاده کرد. در حلب نوین جهت درمان کمردرد از انواع و اقسام روش های زیر استفاده می شود: استراحت مطلق و نسبی،  داروها، تزریقات موضعی، سرما درمانی، گرما درمانی، ماساژ، کایروپرائیک و درمان های امروزی مثل مدرسه کمردرد، سایکوتراپی و جراحی.

در مجموع در کمتر از دو درصد موارد فتق دیسک، انجام عمل جراحی ضروری تشخیص داده می شود. بهبود بیشتر بیماران با درمان غیر جراحی، در حد بازگشت به فعالیت اولیه است ولی گاهی امکان عود علائم با فشار یا کار سنگین وجود دارد.

در طب سنتی اسلامی از این بیماری با عنوان عرق النساء باد می شود. از قول شیخ الرئیس ابوعلی سینا آمده است: عرق النساء قسمتی از درد مفاصل است که از مفصل باسن شروع و از پشت ران به پایین انتشار می یابد و هر چه مدت زمان درگیری بیشتر باشد، انتشار بیشتری به سمت پایین را دارد. حتی ممکن است انگشتان پا را در بر گیرد و باعث لاغری پای درگیر شده شود که این امر بستگی به کم و زیادی ماده نیز دارد.

آنچه که در تشخیص و درمان بیماری عرق النساء مهم است، شناخت مزاج بیمار است. اگر عرق النساء از ماده خلط خونی به وجود آمده باشد، ممکن است جای درد سرخ رنگ باشد که درد مفاصل در طول انتشار می یابد. همچنین تپش و احساس سنگینی از علائم این خلط است که با «فصد» فورا تسکین پیدا می کند. چنانچه در لمس کردن جای درد، حرارت شدید حس شد و درد به طرف سطح پوست انتشار داشت و با سرد شدن تسکین یافت، ماده تولید کننده عرق النساء ماده صفرایی است.

اگر ماده به وجود آورنده درد خلط بلغمی باشد، رنگ جای به درد آمده تغییر نمی کند و یا طوسی رنگ می شود. حالت التهابی کم و همیشگی و درد در پهنا شدت می یابد. اگر ماده سبب درد، خلط سودایی باشد. درد مخفی است و کمتر انتشار می یابد.

جای درد سفت و خشک است و رنگ جای به درد آمده روشن نیست. در درمان بیماران در صورتی که پیوست داشته باشند، باید پیوست آنان برطرف شود به همین خاطر می توان از زیتون، انجیر، خاکشی با آب گرم، بادکش گرم وسیع شکم و یا در نهایت از ستا و گل سرخ استفاده کرد.

در تمام بیماران جهت تسکین درد و نرم کردن و رفع اسپاسم میتوان از ترکیب روغن بادام تلخ و اسانس نعناع برای ماساژ دادن کمر استفاده کرد. و در بیماران گرم مزاج به خصوص صفراوی ها و همچنین در سودایی مزاجها بعد از قراردادن منضج برای بیمار( که معمولا از ترکیب عسل، سرکه و عرق نعناع استفاده می شود)، درمان به وسیله ی حجامت ساکرال به فواصل ۳ تا ۷ روز انجام می شود و همچنین میتوان از بادکش گرم سیاتیک نیز استفاده کرد و در مراحل انتهایی از «فصد» نیز بهره گرفت. در ضمن بیماران بلغمی و سودایی باید از مصرف سردی ها پرهیز کنند. در بیماران بلغمی ماساژ با روغن بادام تلخ و اسانس نعناع مؤثر بوده است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بیماران مبتلا به عرق النساء برای مداوای خود باید کاملا دقیق و با نظر پزشک عمل کند.

راه های ارتباطی با دکتر ناصر مهربان:

شماره تماس: ۰۹۳۷۳۵۳۳۹۹۲

صفحه اینستاگرام: drmehrabann

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه نمایید.

نه + 6 =