لوگو دکتر ناصر مهربان
Close this search box.
درمان صرع بدون دارو

درمان صرع و تشنج با rTMS

درمان صرع و تشنج با rTMS چگونه امکان پذیر است؟ آیا می دانید برای درمان صرع و تشنج با آر تی ام اس به چه میزان در بهبود بیماری شما موثر است؟ تحریک غیر مستقیم مغز و درمان بیماری های مغز و اعصاب با rTMS یک روش بدون دارو در درمان صرع و تشنج به شمار می رود. صرع یک بیماری عصبی بسیار شایع است که با تشنج های مکرر غیرقابل تحریک با علل مختلف مشخص می شود. اگرچه داروهای ضد صرع باعث بهبود بالینی در بسیاری از افراد می شود، تقریبا یک سوم افراد مبتلا به صرع مقاوم به دارو هستند که عوارض و مرگ و میر قابل توجهی را به همراه دارد. بنابراین در اینجا اهمیت درمان هایی نظیر آر تی ام اس مشخص خواهد شد. در ادامه مقاله به هر آنچه لازم است در این خصوص بدانید، اشاره خواهیم کرد.

درمان صرع و تشنج با rTMS چگونه انجام می شود؟

درمان صرع و تشنج با آر تی ام اس عموما با درمان های دارویی برای کنترل علائم همراه است. بسیاری از بیماران و مراجعان در خصوص نحوه انجام درمان صرع با تحریک غیرمستقیم مغز همراه باشد.

درمان تشنج با rTMS

این یک درمان غیر تهاجمی و بدون درد است که از جریان های مغناطیسی القایی برای تنظیم عملکرد مغز به منظور کاهش تمایل به تشنج استفاده می کند. تعداد جلسات مورد استفاده در این درمان را لازم است متخصص مغز و اعصاب تعیین کند.

درمان در این روش به این صورت است که ابتدا لازم است که روی صندلی بنشیند. یک دستگاه rTMS از یک یا دو سیم پیچ مسی استفاده می‌کند، که سطحی در محل مورد نظر در مغز قرار می‌گیرند، تا به‌طور غیرتهاجمی یک پالس مغناطیسی مختصر تولید کند. این دستگاه روی سر شما قرار می گیرد. و پالس الکتریکی به مغز شما وارد می شود.

آر تی ام اس چگونه باعت درمان صرع می شود؟

جریان های مغناطیسی و الکتریکی ایجاد شده در این روش که سلول های عصبی را در ناحیه ای از مغز که درگیر صرع است تحریک می کند. این روش به این دلیل توصیه می شود که هیچ گونه عوارض جانبی ندارد درواقع این یک روش جراحی نیست و یک روش غیرتهاجمی برای تحریک به حساب می آید.

مزایای درمان صرع و تشنج با آر تی ام اس

عارض جانبی استفاده از این روش بسیار نادر است و تاثیر استتفاده از آن در بهبود زنگی فرد ثابت شده است. برخی از اصلی ترین مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برخی از آزمایش ها نشان دادند که rTMS تعداد تشنج‌های افراد را نسبت به قبل از درمان کاهش می ‌دهد.
  • این درمان در بهبود کیفیت زندگی افراد دارای مبتلا به صرغع که به دارو مقاوم هستند، نقش موثری ایفا کرده است.
  • نتای این درمان را می توان در همان جلسات اولیه مشاهده کرد.
  • آر تی ان اس طول دوره های بین هر تشنج را افزایش می دهد.
  • این درمان نیاز به دارو را کاهش می دهد.
درمان صرع با rTMS

باتوجه به مزایایی که استفاده از این روش دارد، دقت کنید تنها برای کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که متخصص صلاح می داند این کار انجام شود. البته برخی عوارض جانبی نیز در استفاده از این روش ممکن است ایجاد شود که از جمله آن ها می توان به ناراحتی و درد پوست سر، سردرد، سوزن سوزن شدن اشاره کرد. به همین دلیل است که حتما لازم است برای انجام این کار زیر نظر متخصص باشید.

سخن آخر

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر (rTMS) یک درمان نوظهور برای صرع است. این درمان زمانی که فرد به درمان های دارویی مقاوم می شود، بسیار موثر است. برای انجام این اقدام لازم است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا از عوارض احتمالی در امان باشید. همچنین بدانید دانستن اینکه چه روشی برای درمان صرع بهتر است، را باید با مشورت متخصص مغز و اعصاب مشخص کنید.