Search
Close this search box.
میگرن در بارداری

درمان سریع سردرد بارداری

بیماران مبتلا به سردرد میگرن، در دوران بارداری تغییرات متفاوتی را تجربه می کنند. به صورتی که در حدود یک سوم آن ها تشدید سردرد، یک سوم تخفیف سردرد و در حدود یک سوم آن ها نیز سردرد بدون تغییر می ماند. شما لازم است برای درمان سردرد به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • در ۷۰درصد بیماران، حملات سردرد در طی بارداری دچار کاهش شدت و فرکانس می گردند. اما در سایر موارد می توانند بدتر شده و یا تغییری نکنند!
میگرن در بارداری
میگرن در بارداری

میگرن و دوران قاعدگی

معمولا در زنانی که میگرن مرتبط با سیکل ماهانه دارند، بهبودی حین بارداری رخ می دهد و در زنانی که میگرن با اورا دارند، حملات تشدید می شوند.

در زنان با میگرن مرتبط با سیکل ماهانه که حین بارداری بهبود یافته اند، اغلب در دوران پست پارتوم حملات تشدید می گردند.

احتمال عود میگرن در بارداری

احتمال بهبودی میگرن در دوران بارداری، به خصوص در کسانی که سردرد آن ها با تغییرات هورمونی ارتباط بیشتر دارد (مانند کسانی که با شروع اولین قاعدگی، اولین سردرد میگرنی را تجربه کرده اند یا کسانی که میگرن دوران قاعدگی دارند) بیشتر است.

باید توجه داشته باشیم اگر اولین سردرد در بارداری، بروز کند یا تشدید واضح داشته باشد؛ علل مهم سردرد را در این دوران از قبیل واسکولیت ها، تومور مغزی به خصوص مننژیوم، آنوریسم و یا AVM در نظر داشته باشیم.

مننژیوم، آدنوم هیپوفیز و یا AVM، در زمان بارداری ممکن است بزرگتر شوند و ایجاد سردرد در فرد باردار کنند. همچنین احتمال ترومبوز ورید های مغزی در بارداری بیشتر است، که باید مد نظر قرار بگیرد.

میگرن دوران قاعدگی
میگرن دوران قاعدگی

پیشگیری از میگرن در بارداری

  • برای پیشگیری سردرد میگرنی در بارداری می توان مکمل منیزیوم به صورت روزانه تجویز کرد.
  • همچنین خواب کافی، پرهیز از مصرف مواد غذایی محرک همراه با ورزش مناسب و منظم در کاهش حملات کمک کننده هستند.

عوارض درمان دارویی میگرن در بارداری

توصیه می شود در بارداری حتی الامکان از داروهای پیش گیری کننده سردرد مثل: بتابوکرها، ضدافسردگی های سه حلقه ای و داروهای ضد تشنج که به طور معمول در دوران غیربارداری استفاده می شود، پرهیز کرد.

داروهای ممنوع در باردرای:

  • داروهای اختصاصی میگرن مثل: ارگوتامین و تریپتان ها منع مطلق در بارداری دارند.
  • چراکه استفاده از بتابلوکرها برای پروفیلاکسی حملات، به خصوص در ماه آخر، خطر IUGR یا تاخیر رشد داخل رحمی را زیاد می کند.

درمان قطعی میگرن در بارداری

برای درمان این نوع سردرد لازم است شدت آن مورد توجه قرار بگیرد.

  • درمان حملات خفیف تا متوسط

تاحد توان باید از درمان دارویی میگرن اجتناب کرد. در حملات خفیف تا متوسط می توان از بیوفیدبک، ریلکس کردن و استراحت استفاده کرد.

می توان از استامینوفن با دوز کم جهت درمان حملات استفاده نمود اما تا حدالامکان از مصرف کدئین (بویژه در سه ماهه اول و دوم) پرهیز کنید.

  • درمان حملات شدید

برای درمان شدت میگرن در بارداری می توان از موارد زیر کمک گرفت:

  • Methyl Prednisolone
  • Chlorpromazine

دوز داروهای مذکور باید طبق نظر متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران، تعیین شوند. (معمولا ظرف مدت ۱۰الی۱۵ دقیقه تجویز می شوند.)

برای درمان سردرد حاد، از مسکن های معمولی، ترجیحا استامینوفن و در صورت همراهی با تهوع و استفراغ از متوکلوپرامید یا کلرپرومازین استفاده می شود.

در صورت شدید بودن سردرد، طبق تجویز متخصص مغز و اعصاب و مشورت با متخصص زنان، می شود از اپیوئیدها استفاده کرد.

چکیده کلام

به خاطر داشته باشید دوران بارداری از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با سایر مقاطع زندگی بانوان متفاوت است و باید به آن توجه ویژه ای داشت. به همین دلیل توصیه ما به شما عزیزان دوری از اقدامات خودسرانه و مصرف داروهای مسکن است.

برای درمان سریع سردرد بارداری بهتر است علاوه بر مشورت با متخصص زنان، با متخصص مغز و اعصاب نیز مشورت کنید تا بهترین راهکار درمانی را استفاده نمایید.

2 Responses
  1. سلام آقای دکتر من ماه هشتم بارداری هستم و خیلی سردرد دارم خواستم بپرسم برای درمان باید چه کار کنم می تونم تزریق بوتاکس انجام بدم ؟ مشکلی برای بچم پیش نمیاره

    1. سلام
      اگر این یک ماه رو طاقت بیاورید، پس از این دوره خیلی راخت تر می توانید راحت تر تصمیم گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط